lignin + hemicellulosa --> 5 påsar skräp.
Idag har jag, precis på minuten, städat i mitt rum i 8 timmar. Men med paus för mat, MSN i 10 min och en lyckad Tradera-auktion.

resultat:
  • 5 påsar med allt möjligt att slänga. (inklusive det nedan)
  • ca 57 tidningar att slänga (tänk: skvallertidningar från när jag var runt 10 år)
  • 5 välorganiserade pärmar.
  • 1000 kilo kvalster i mina lungor.

Visst låter det som om mitt rum har varit ett bombnedslag med saker över hela golvet? fel, allt skräp jag slängt har legat under mitt nattygsbord och på en liten bokhylla. Fy för att sortera säger jag bara. Jag har däremot haft ORGANISERAT stök (d.v.s. koll på vart allt har legat) och jag förstår inte hur jag har stått ut faktiskt. Bokhyllan har skrikit ångest!
Men det är rätt fascinerande hur mycket papper man kan samla på sig under åren egentligen. Både betalda räkningar från någon djur-tidning och diverse gamla serietidningar. Det var nästan så att jag blev nostalgisk när jag satt barfota där på golvet med Bamse och Kalle Anka-tidningar runt mig. Herregud.

Det jag är mest förvånad över efter min intensiva städdag är nog mina pärmar på hyllan som har ersatt golv-pappershögen. En pärm med räkningar, en med kost & hälsa, en med jobb & studier och två andra jag inte nämner officiellt. Jag kan inte beskriva lättnaden över att ha allt på en och samma plats och ha det organiserat till tusen. För nu slipper nervositeten ta över hela mig så fort jag får räkningar hemskickade, då jag har slängt det på golvet. (efter jag har betalt alltså...).









Med detta blogginlägg erkänner jag nog min städmani.

//Mad


image14
© Frank Martin.