Mammakänslor för min nyköpta Paraplyaralia.
Paraplyaralia (Schefflera arboricola) är en flerårig buske som tillhör familjen araliaväxter. Dess urspungsland är Taiwan. Den odlas oftast för sina dekorativa blad. Det finns namnsorter med brokiga och flikiga småblad.

Städsegrön buske, 3-4 m hög. Bladen är långskaftade, fingrade med 7-11 skaftade småblad. Småbladen är kala, något läderartade, omkring 10 cm långa och elliptiska. Blomställning är en toppställd kvast, ca 20 cm lång, med blommorna samlade i små flockar längs stjälkarna. Varje flock har 5-10, gulaktiga blommor som blir 0,7-1 cm vida. Blommar oftast inte i krukodling.

Paraplyaralian är i det vilda en epifyt som använder andra växter som underlag, men kan odlas på marken. På Kanarieöarna används den ofta som häckväxt, längs gator och torg. Många känner säkert igen den då den är vanligt förkommande som krukväxt i bland annat Sverige.


Den här söta skapelse som mina föräldrar betalade åt mig, bor i en mysig hörna i mitt rum vid skivställ, kamerastativ, LP-skivor, under min Marilyn Monroe-affish och bredvid mina två fiskar. En hedersplats kan man väl säga. Jag har länge velat ha en hög golvväxt i mitt rum, för jag tycker det är grymt fint och mysigt. Så jag ska vårda Paraplyet med mitt liv. Typ.

Jag får nästan lite mammakänslor.
#1 - Natali

GRÖNA VÄXTER KICKS ÄÄÄÄS DOLL<3:D:D!!