Varför jag älskar Johnny Depp.
Jag mår bättre idag och det har jag min käraste att tacka för. Den mest fantastiska människa någonsin. Men jag har även Johnny Depp att tacka lite för, för jag har just tittat på "Finding Neverland" där han har huvudrollen. Och den filmen får en verkligen på ett bra humör, lite sprudlande, lite drömmande. Filmen är sådär fint sagolik vilket passar för årstiden.
Johnny Depp får mig på allmänt bra humör. Han har nämnts flera gånger i min blogg men idag vill jag tillägna ett helt inlägg till honom. Om varför jag tycker så mycket om honom, egentligen.




John Christopher Depp II föddes den 9 juni 1963 i Owensboro, Kentucky. Han växte upp i en något fattig familj bestående av pappa John, mamma Betty Sue, brodern Danny och systrarna Christie och Debbie. När Johnny var liten brukade han fånga in eldflugor, som han fascinerades av och tyckte var vackra. Han stod sin farfar väldigt nära, innan han dog, och de brukade plocka tobaksblad i Kentucky. Han bearbetade sin farfars död utifrån sin tro på det övernaturliga och han kunde ibland känna att sin farfars ande var närvarande. Den känslan har funnits kvar sedan dess.

 

Johnny och hans familj hade bott i ett tjugotal hus när han fyllde femton. Detta var givetvis krävande, vilket Johnny bearbetade genom att skapa en fantasivärld. Han och en vän gjorde t.ex. hemliga tunnlar i trädgården som de höll hemliga med plank och lövhögar. Hans mål var att gräva en tunnel från trädgården till sovrummet så att han skulle få en perfekt flyktväg.

Senare växte han ifrån fantasivärlden och upptäckte rock'n'roll och det tack vare sin musikälskande storebror. Han upptäckte även knark och levde ett vilt liv med sina vänner. När han var tolv år köpte hans mamma en elgitarr till honom för att försöka få honom att styra hans aggressioner åt ett annat håll. Och det var just då, den stunden, som Johnny insåg att han ville bli en legendarisk gitarrist, bilda ett fantastiskt band och slå igenom som rockstjärna. På grund av brist på pengar, tog han aldrig gitarrlektioner, utan satt hemma och lärde sig spela gitarr till både Aerosmith, Kiss och Alice Cooper. Liksom hans roll i filmen "Gilbert Grape", var ett vanligt beteende att flippa ut och sedan göra en helomvändning. Det blev ett återkommande mönster i hans liv.

 

Johnny gifte sig för första gången när han var tjugo år, men de tog ut skilsmässa två år senare. Lori Ann var mån om att hjälpa sin exmake med att hitta rätt i livet och bli lycklig, just därför introducerade hon Johnny för en av hennes vänner som var ung skådespelare. Nicolas Cage fick Johnny att skjuta undan hans rockdrömmar en aning och ifrågasätta skådespeleri. Cage kände på sig att det fanns en talang gömd någonstans där bakom och rekommenderade honom ett möte med en agent han kände.

 

Johnny Depps skådespelarkarriär började med skräckfilmen "Terror på Elm Street" (A nightmare on Elm Street), där han fick rollen som Glen Lantz, huvudpersonens alldagliga blonda och sportfåniga pojkvän. Fyra filmer och en tv-serie senare, började han på allvar sortera bland roller han erbjöds. Och "Edward Scissorhands" var en början på en framgångsrik resa med excentriska, intressanta och ytterst speciella filmroller som Johnny Depp antog.

Idag lever han sedan tio år tillbaka tillsammans med den franska sångerskan och skådespelerskan Vanissa Paradis, och de har två barn; Lily-Rose Melody Depp och Jack John Christopher Depp III. Familjen är bosatt i Plan-de-la-tour, Paris och Los Angeles och har en egen ö i Bahamas. Ön användes som inspelningsplats i "Pirates of the Caribbean: Svarta Pärlans Förbannelse".


Johnny Depp är min favoritskådespelare någonsin, det finns ingen tvekan om det överhuvudtaget. Jag är så oerhört fascinerad av hans sätt att agera, hans fantastiska rollgestaltningar och hur han verkar vara som människa. Omtänksam, rolig, medveten och hjälpsam. En god människa helt enkelt. Och han skulle förmodligen aldrig kunna såra en annan människa.

Det finns mycket mer att få reda på om denna skådespelare än vad jag har skrivit, och det i bl.a. boken "Johnny Depp" av Nick Johnstone, som finns i de flesta bokhandelsaffärer. I boken får man följa Johnny i hans uppväxt och genom hans utveckling som skådespelare. Boken finns i svensk upplaga och är verkligen hur bra som helst. Jag har läst den en handfull gånger och får inte nog. Min syn på denna underbara skådespelare, var annorlunda innan jag läste boken -jämfört med efter. Man får lära känna en liten del av Johnny, vilket gör att man uppskattar han mer. Själv kastade jag mig över både Tradera och diverse andra sajter för att köpa hem hans filmer. Än så länge äger jag runt tio stycken, men är inte nöjd förrän Johnny's del i min filmhylla innehåller alla hans verk.


Ovanför min säng finns ett fint fotografi som representerar min mer tonårsidoliga sida angående Johnny Depp. Någongång under förra hösten skrev jag ett väldigt långt brev till Johnny, där jag på ett icke kärleksförklarligt vis beskrev hur mycket jag uppskattar honom som skådespelare. Nervös och hoppfull postade jag kuvertet med det dyra portot, på Den gula brevlådan. I början på detta året fick jag ett kuvert hemskickat. Så fort jag insåg att det kom från utlandet började jag gråta, samtidigt som jag öppnade med mina darriga händer. Det var i det kuvertet som kortet ovan låg i.
För mig spelar det ingen roll om det är en färdigprintad autograf på och att någon söt fancy klädd sekreterare med lockigt hår har fixat detta till mig. Jag bara hoppas att självaste Johnny Depp har läst brevet, vilket är det viktigaste.



Källor: Wikipedia, "Johnny Depp" av Nick Johnstone.
Bilder: Johnnydeppfan.com



Mina tre favoritfilmer med honom är:

Edward Scissorhands.



Cry-Baby.



Sweeney Todd.



Vem är din favoritskådespelare?
#1 - Sabina

Finns otroligt många att välja på. Tycker om John Turturro väldigt mycket. Men mest Anthony Hopkins! Han är nog min favorit. Sedan tycker jag om Bruce Willis med. Hihi.

#2 - lisen

Jag beundrar också johnny depp oerhört mycket för hans skapande av sina roller . Han verkar så sjukt pålitlig, ärlig och intelligent . jag blev inte besviken när jag träffade honom i paris den andra juli 09 underpremiären av public enemies . han tog sig tid och signerade till alla , sa hej , tackade, bytte ngra ord etc till skillnad från de andra skådisarna . han var så lugn . tom verkade han smått blyg vilket var oerhört CHARMERANDE !!!!!! :DDDDDDDD

#3 - sofia

hej, jag håller med dig, jag älskar också johnny depp. hoppas han svarar på ditt brev<3 men var fick du adressen? jag tycker att jag har gått igenom alla ans fansuiter men inte hittat. kan du skicka ett email till mig med hans email? snälla. &quot;[email protected]

#4 - Emorroidi

Jag älskar den bilden när han sitter vid pianot, den har jag som skärmsläckare:)

#5 - josefine

ÅH. jag ska också skicka ett brev.

#6 - Fanny

Hej! Kan du mejla mig hans adress som du skickade till??? Johnny Depp är den ABSOLUT snyggaste och bästa skådespelaren forever!!! SNÄLLA Mejla den adress du skickade till Johnny, jag har drömt om att skicka brev till han hur LÄNGE som helst!!! Jag har inte hittat adressen nånstans! Mejl: [email protected]

MVH Fanny! SNÄLLA! :-)

#7 - Emma Svensson

har du kvar adressen?:) för jag skulle väldigt gärna vilja skriva ett bre till honnom!