några ord om genre-revolution och Håkan.
jag minns så väl när Håkan Hellström slog igenom med "Känn ingen sorg för mig Göteborg".
jag var 12 år, gick i 6:an, Spice Girls-hysterin var över, Eva&Adam hade slutat visas på TV,
nästan varendaste tjej i min ålder gick runt med ljusa jeans, Complete-hoods,
alla ville vara Fucking Åmål-Elin och superglittrigt smink var historia.

på den tiden var det inte lätt för musiker att "sticka ut" ur mängden.
på den tiden spelades Håkan på NRJ och alla älskade göteborgaren.
det var ungefär som diverse populärmusik som spelas om och om igen på Rix FM och sådant idag.

men sedan kom högstadiet, coola högstadiet på coola 2000-talet
och det kändes som att allting vändes uppochner,
för helt plötsligt kunde man kalla sig för både hårdrockare, punkare och hiphopare.
och det var väl där någonstans som ordet "musikgenre" blev lite mer uppmärksammat.

även om jag har lyssnat på både det ena och det andra genom tiderna,
så har jag älskat Håkan sedan jag köpte hans första skiva.
och jag kommer alltid att älska honom. för att han är ett geni.


denna påminner om mina nattäventyr i Göteborg. ♥



med en lång och alltför ung pojke som höll sina armar om mig,
så dog jag nästan under denna låt. ni kan ju gissa hur magiskt det var.



min favoritlåt med honom tror jag.
mitt starkaste minne för denna är när jag och en vän
för ett par år sedan tokdansade till den i flera timmar
i ett kök på en midsommarfest. tokfint.





no matter what I'd listen to kind of music in the old days,
I'd loved Håkan Hellström since his first album from 2000.
when I was twelve and people didn't talk about music genre.
#1 - Klara

Å ja ja ja, då har vi samma Håkan-favorit!

#2 - Rebecka

"Ramlar" är lite utav min och min bästa väns låt. För att vi är party när vi är tillsammans och blir så himla ramliga med alkohol i blodet när vi dansar på växjös minsta men bästa dansgolv. Du kan ju kanske föreställa dig hur det såg ut när vi var och såg honom och han spelade just den.

#3 - Madeleine

sv till Klara:

så fint! det var obeskrivligt att höra den låten live!



sv till Rebecka:

vilket skojigt vän-par ni verkar vara! det är fint.

ja det kan jag tänka mig! om jag minns rätt var "Ramlar"

den han inledde P&L-spelningen med. sådan bra början!

#4 - ylva

älskar håkan! han är/verkar så skön och hans musik är fullkomligt underbar! sedan känns han som hemma, han känns som göteborg. och när han sjunger "men stockholm blir aldrig min stad" ur "jag har varit i alla städer", så kan jag nästan börja gråta! min favoritlåt just nu är nog "13". han uppträder i/vid/vadän/på liseberg i september va, tror jag! du skulle väl flytta hit och allt, så missa inte!

#5 - Anonym

ELSKAR Eternal Sunshine of the Spotless Mind



og



Eva og Adam og Fucking Åmål er så fantastisk nostalgisk!

#6 - Madeleine

sv till ylva:

ja, han är ju trots allt göteborgare. klart han är skön!

så fint. jag förstår att du är stolt över Håkan!

jodå, så klart jag kommer. hade jag gjort även om jag inte hade bott i Göteborg.

#7 - Lisalull

Jag ska se Håkan i september i gbg, och jag längtar! :D