om den dära filmen.
ni vet den där filmen jag visade er häromdagen, den som jag och några klasskamrater hade gjort?
jag tänkte att jag kanske skulle berätta lite om våra tankar bakom den.

vi vill att den ska spegla en utopisk värld, en framtid där alla människor accepteras så som de är,
där begreppen "avvikelse" och "annorlunda" inte finns. där "han" eller "hon" kanske inte finns.
där man bara är människa.

i vår kurs Feministiskt Focus har vi ju läst om flera olika slags feminismer,
och just nu är Queerfeminism något som intresserar mig lite extra mycket.
för jag tycker det är väldigt intressant hur vårt samhälle är så beroende
av sexualitet och kön. att det alltid måste vara antingen eller,
att vi alltid måste få veta svart eller vitt för att våra hjärnor ska få grepp om saker och ting.
när det egentligen inte borde spela någon roll alls, enligt min mening.

jag tror att vi nog alla kan enas om att om en människa, likt i videon,
gick omkring med skägg och glasögon, spetstopp, kort tyllkjol med strumpbyxor och färgglada stövlar,
så skulle de flesta reagera. kanske skratta eller peka.
men i den utopiska världen vi önskar, skulle ingen bry sig ett dugg.
ingen skulle bry sig om vare sig kön, sexualitet eller utseende, alla skulle bara få vara liksom.

visst låter det fantastiskt?



beautiful "Kitten" from the lovely movie Breakfast on Pluto.





you know that movie I showed you the other day, which me and some classmates had made?
I thought that maybe I should tell you about our thoughts behind it.

we want it to reflect a utopian world, a future where all people are accepted as they are,
where notions of "different" does not exist. where "he" or "she" might not exist.
where you're only human.

in our course in school, we have read about several different kinds of feminism,
and at the moment Queer Feminism is something that interests me a bit extra.
because I think it's very interesting how our society is so dependent of our sexuality and gender.
that there must always be either that or that,
our heads always need to know black or what, so we can come to grips with things.
but I think that doesn't matter.

I think we probably can all agree that if a person, like in the video,
walked around with a beard and glasses, lace top, short tulle skirt with tights and colorful boots,
then people would make fun of the person.
but in the utopian world we longing for, nobody would care.
no one would bother with either gender, sexuality or appearance. people will just. be.

doesn't that sounds fantastic?

#1 - Patrik

Sv: Tack så mycket :D

#2 - Anonym

Ja, precis så tack. En värld där människor är hen och henom.

#3 - lisa

det låter helt fantastiskt!

#4 - lisa

låter fantastiskt ohja

#5 - Natasha

Fin film och fina tankar bakom den!

#6 - Hanna

Åh, så väldigt fint! Nu blir eran film ännu mer fantastisk.

Queerfeminism är tokintressant!

#7 - Storasyster

Här kommer jag med lite tankar att fundera på gällande "den dära filmen"! :)



Ska man utgå ifrån ett utopiskt samhälle och alla ska få vara precis så som de vill...hum..hur blir det då med pedofili, pyromaner, våldtäktsmän osv? Enligt den "utopiska teorin" skulle dessa människor (beteendet) vara accepterat (?) vilket de ju ej är idag.

Jag anser att vi behöver regler, normer och lagar för att samhället ska fungera, annars kan vi inte leva tryggt i samspel med varandra (eftersom vi faktiskt är olika och, i vissa fall, måste kunna samspela i samhället). Som ni vet klarar tyvärr inte alla av frihet under ansvar.



Jag har kanske inte tillräcklig kunskap om den "utopiska teorin" men den verkar ganska "drömsk" och naiv enligt mej.



"Vara som man vill vara"...tja, till det yttre borde man ju få klä sej som man vill osv men det är en annan sak när det gäller normer, regler och lagar tycker jag.



...och så till "feminismen" som du beskriver. Det som inte nämns är att vi tjejer och killar ÄR olika. Det finns en anledning till att vi ser olika ut och är uppbyggda (kroppsmässigt osv) olika. Däremot ska det ju finnas lika villkor kön emellan, men "ett" kön kommer nog aldrig att slå igenom i samhället pga att det finns vissa skillnader vi är skapta/födda efter.

Skägg och kjol på tjejer...hum..jag vet inte om jag tycker att det känns ok att sputa i en tjej testosteron för att få skägg! :P

Avla ett kön, nej tack!



Härligt med lite kritik och frågor att grunna på inte sant? ;)

#8 - f

som transperson måste jag säga att jag håller med till 110%. ack, så mycket enklare mitt liv varit om jag sluppit all trackassering, alla glåpord, frågor och blickar. ja, man behöver normer och lagar men normer som heteronormen hindrar människor från att leva sina liv. såna som mig, såna som kristdemokraterna och sverigedemokraterna vill motarbeta. jag blir så arg på alla som vägrar låta alla vara sig själva. sen är det klart att personer som den ovan nämnde, t.ex pedofiler, inte får utöva sina lustar, men det är ju en annan sak.

#9 - Madeleine

Anonym:

om ens det? den/denne kan nog vara det ultimata.



Natasha:

tack så mycket!



Hanna:

ja visst är det. hur intressant som helst!



f:

det är ofattbart att det ska behöva vara så.

man blir så arg och ledsen.

fortsätt vara du, glöm inte det!

#10 - Storasyster

"f"



Ja...omoget och fegt med de där bemötanden du får. Men transexualitet eller "transa" ser jag dock som ett avvikande beteende (dvs psykisk rubbning eller intalat beteende byggt på värderingar). Därför kan jag på ett sätt förstå bemötandet. Men jag tycker det är illa att folk inte kan föra dialog utan beter sej endast utifrån sina fördomar, inte ok tycker jag!



Läs mer om bakgrunden till mina tankar här i min blogg