om det här med bloggar och bantning.

(© photo: rachelgrimsdell)

jag vill egentligen inte skriva om negativa saker här i bloggen, saker som gör mig ledsen, arg eller irriterad.
det är inte riktigt meningen. men jag behöver det nu känner jag.

på vissa större bloggar kan man läsa om deras matscheman, att om man äter minimalt med mat varje dag så blir man sådär "perfekt" smal. och det borde ju alla vilja, menar de, annars är man kanske äcklig eller egoist(?). först skrattar jag, då de här tjejerna inte verkar ha bra koll på det där med mat och hälsa. alla vet väl att om man svälter och sedan äter lite mer, så går man upp vikt igen. dessutom finns det ju hur många olika negativa saker som helst som händer med kroppen medan vikten sakta börjar sin nedförsbacke. att banta för att sedan ändå gå upp i vikt blir då onödigt, eftersom man inte kommer kunna fortsätta med sitt "matschema" hur länge som helst. gör man det, dör man.

och så blir jag också så himla arg och ledsen. även om de förmodligen bara skriver sådant här för att provocera, finns det ju faktiskt de unga tjejer som läser dessa bloggar och ser upp till dem. och jag kan inte i all världen förstå att man vill uppmana folk till något som faktiskt kan leda till anorexi och döden. jag har sett människor i min omgivning nästan förfalla och det är ingenting jag önskar min värsta fiende. jag har själv haft ätstörningar, vilket ni kan läsa om här. det kan hända vem som helst.

att folk uppmanar andra till att knappt äta någonting känns som ett hån mot de som lider av anorexi och som t.o.m. har dött av det. hur man bara kan se positiva saker med svält, det känns helt ofattbart. så dumt, respektlöst och idiotiskt liksom.


om ni skulle ge några tips till någon som har någon slags ätstörning,
vad skulle ni då säga?





I do not really want to write about negative things in this blog, things that make me sad, angry or irritable.
that's not the idea. but I feel that I need to it.

on some another blogs you can read about their schemes for their eating habits, that if you eat minimal food every day you will become "perfect" thin. and everybody would like to do that, otherwise you are disgusting and selfish(?).
first I did just laughed because these girls do not seem to have a good eye for food and health. everybody knows that if you are hungry and then eat some more, you gain weight. and of course there's many bad things that will happend to the body while the weight slowly begins it's downhill. to lose weight and then gaining weight is useless, since you will not be able to continue with the scheme. but if you do, you die.

and so Im also so incredibly angry and sad. even though they probably only write this to provoke, there's actually young girls who read these blogs and look up to them. and I can't in all the world understand that you want to invite people to something that actually can lead to anorexia and death. I've seen people around me almost die and it's nothing I wish for my worst enemy. I've had an eating disorder before. it can happen to anyone. it's so frustrating how people only can see positive things with starvation, it's unbelievable. so stupid, disrespectful and stupid as well.


if you could give some tips to someone who has some sort of eating disorder,
what would you say?
#1 - sabina

Jättebra skrivet! Håller med.

Och jag vet faktiskt inte vad jag skulle säga till någon med ätstörningar. Det är svårt. Men försöka söka hjälp åt personen, I guess.

#2 - lisa

Jättebra skrivet och kan inte annat än hålla med. Har själv också haft ätstörningar. För längesen.

#3 - Klara

Tack för att du delar sånt här, jag ser verkligen upp mot dig som gör det!

#4 - Emma

Jag har en kompis som har ätstörningar, och det är hemskt, för jag vet inte vad jag ska säga...

#5 - Hanna

Jag klarar inte av att läsa sådana bloggar, jag blir bara så himla arg och irriterad och ledsen!

Viktigt och fint inlägg.

#6 - Jennifer och Linnéa

svar: Tack så mycket! Den är i från H&M och kostade bara hundralappen :)

#7 - Madeleine

sabina:

ja, det är väldans svårt.

det beror mycket på om personen har förstått

ATT det finns ett problem, och hur mycket denne har förstått.



Klara:

tack vad fint att det uppskattas!



Emma:

usch vad hemskt. har du frågat om personen är medveten om att det är ett problem?



Hanna:

inte jag heller, ja visst blir man. och så himla frustrerad!

#8 - Bantningspiller

nice blog