recept: vegbitar i senap- och pepparrotsmarinad.


det är en del som har efterfrågat recept på de marinerade vegbitarna jag lagade förra veckan på min födelsedag.
och jag kan förstå er, för det var verkligen typ det godaste jag någonsin ätit! det blir perfekt på julbordet!
nu gjorde jag inte värsta fota-samtidigt-som-jag-lagar-grejen när jag gjorde det förra veckan, för jag hade inte tid. men det är hur enkelt som helst, så jag tror minsann att ni klarar er!



Veggbitar i senap- och pepparrotsmarinad:
för 2 - 4 personer


du behöver:
400 g veggbitar
1 msk margarin eller olja att steka i
1 tsk salt
1 krm vitpeppar, finmalen

marinad:
2 msk senap
1 dl olja (jag tog raps)
1 dl vatten, kallt
1 rödlök
4 - 6 msk pepparrot på tub
1 tsk salt
2 - 4 krm svartpeppar, grovmalen


och såhär gör du:

1. börja med att stek veggbitarna med margarinet eller oljan och krydda med salt och peppar.
bitarna ska inte stekas för hårt.

2. blanda ihop ingredienserna till marinaden i en skål och rör ihop.

3. blanda i bitarna medan de fortfarande är varma, men inte direkt från stekpannan.

4. låt bitarna ligga i marinaden i minst 30 min innan servering.

5. smaka av för att få en bra balans mellan pepparrot och senap.

6. servera med kanske potatis, champinjonstuvning och sallad, så som jag gjorde.



(receptet kommer härifrån)

some people have asked me about the recipe for the vegbites
in mustard and horseradish marinade, I cooked at my birthday.
here it is and it's very simple! try the Google translator in the sidemenu.
#1 - jennifer,

åh, det ser väldigt gott ut. jag kanske får följa det receptet en dag.

jag tänkte kolla hur du har det nu i veckan. jag vet att du har varit sjuk & även jag har varit krasslig det senaste dygnet, men det hade varit så fint att träffas en liten stund.