om min skola, på riktigt alltså.
det är en del som frågar mig om min skola ibland och någon har gett önskemål om att jag ska skriva om den.
så nu när jag har gått en termin, är det kanske läge att skriva om den. på riktigt liksom.

om ni har följt min blogg flitigt ett tag, har ni nog snappat upp att jag går på
Kvinnofolkhögskolan här i Göteborg. och ja, givetvis är det en skola där pojkar och män inte får gå.
jag har mött många starka reaktioner på detta. men vet ni vad? det kallas för positiv separatism.
för jag går inte på en flickskola likt de som fanns förr, jag går på en skola där vi tjejer och kvinnor
lär oss hur vi kan ta plats i samhället, hur vi kan ta de platser vi förtjänar och har rätt till.
platser som egentligen är våra. och hur bra är inte det?

kanske det bästa med Kvinnofolkhögskolan är att det går så olika slags människor där. (vi är cirka 300 st)
där går kvinnor med en massa piercingar, kvinnor med burka, kvinnor med moderiktiga kläder,
kvinnor med pösiga byxor och stora örhängen, kvinnor med orakade armhålor.
det handlar inte bara om det yttre såklart. på skolan går kvinnor som har läst genus på Universitetet,
kvinnor som inte riktigt förstår vad feminism innebär, kvinnor som gärna skriker högt i demonstrationståg.
väldigt många olika kvinnor
.
lärarna är förresten helt fantastiska. ibland när man pratar med dem utanför lektionstid
vet man inte riktigt om man ska ta dem som vänner eller lärare. men det är bara kul.


på skolan finns kurser med ämnen som på mer eller mindre sätt präglas av feminism.
det finns bland annat allmäna kurser där man kan läsa upp ämnen som t.ex matematik och engelska,
det finns en matlagningskurs där man lär sig laga vegetarisk och vegansk mat,
det finns en kurs där fokus ligger på feminism och video. Feministisk Focus heter kursen och den går jag.
men jag har inte bara läst de ämnena. utan även Idéhistoria, och två ämnen jag har valt utav flera andra
- Kropp och genus, och Sång.

under denna första termin på Feministiskt Focus har det verkligen varit ungefär lika mycket teoretiska
arbeten som praktiska. vi har kollat på en massa filmer med genusperspektiv och diskuterat,
vi har gjort en hel del filmprojekt, gått på föreläsningar, läst intressanta texter om historiska kvinnor m.m.
oj vad mycket man har lärt sig! främst genom diskussioner har man utvecklats otroligt mycket.
och det är väldigt skoj att jobba med video, för det är något jag inte har gjort förut.
vi gör så roliga projekt med olika teman och det viktigaste med filmerna är att de ger ett viktigt budskap.
det ska vara vår makt, så att säga. och det är där genusperspektiven ska komma in.
(om ni vill se vad min kurs har gjort för filmer nu och förut, kan ni klicka här och bläddra till höger.)

och jag älskar min klass. den är världens bästa.
stämningen har blivit som bäst såhär efter ett par månader och alla pratar med alla,
alla har roligt med alla, alla kan jobba med alla. vi har så himla roligt tillsammans.
dessutom är alla så mån om att det ska kännas såhär hela tiden.
för så fort vi märker att stämningen är låg, har vi krissamtal och så blir allt bra efteråt.
och när stämningen är på en hög nivå, så blir mycket väldigt knasigt och galet. på ett positivt sätt.


alla tjejer och kvinnor borde gå på min skola för man lär sig så mycket.
man lär sig mycket oavsett hur mycket eller lite man kan om feminism och genus sedan tidigare.
efter denna terminen känner jag mig mer självsäker och klokare,
och jag har ingen större lust att låta folk trampa på mina feminist-tår.

så sök till Kvinnofolkhögskolan. ni kommer inte att bli besvikna.






please use the Google-translator in the sidemenu.
#1 - Emil Johansson

Härligt koncept med en Kvinnohögskola, bra att motverka mansdominansen på högre utbildningar och i arbetslivet. Minns att jag åkte förbi skolan förra gången jag var i Göteborg, undrade vad det vad för något.

#2 - jennifer,

tänk att jag skulle gått där egentligen. känns himla orättvis nu :/

#3 - Lisa

Det låter som en väldigt bra skola! Kanske att man går där i framtiden eller nått sånt där. Eller om jag skulle gå på folkhögskola skulle jag nog mest av allt läsa teater kanske eller något annat. Ingen aning. Finns ju hur många som helst folkhögskolor att välja på liksom.

#4 - Frank

Om jag får fråga... Om bara flickor får gå där... räknar man kvinnor som är kvinnor biologiskt, juridiskt eller socialt (dvs transpersoner) kvinnor då?

#5 - Frank

och eh... oj vad queer-feministisk jag lät där...

#6 - Madeleine

Emil Johansson:

javisst, jag kan inte annat än att hålla med dig.



jennifer:

åh. men du, det kommer fler chanser ju!



Lisa:

den är riktigt bra. ja precis, finns hur mycket som helst att kasta sig in i.



Frank:

det där minns jag inte riktigt, vi har självklart pratat om det på skolan. det jag riktigt minns är att de kvinnor som INTE får gå där, är de som har opererat sig FRÅN man. tvärtom är okej, har jag för mig. men jag är osäker som sagt.

#7 - lovisa

systerskap är ett vackert ord.

#8 - Candy

Jag kan känna mig lite tveksam till det här med kvinnoskola, alltså, jag är inte så mycket för indelningar. Jag ryggar tillbaka när någon säger damfotboll eller herrparfym. Men det kan nog vara bra med en sån här skola ändå! Det är ju trots allt frivilligt att gå där. Värre vore det ju om det var en lag att kvinnor måste gå i en skola för sig och män i en annan.



Det är i alla fall intressant läsning och jag blir på något sätt sugen att söka dit bara för erfarenheten.

#9 - Madeleine

Candy:

jag förstår precis vad du menar. jag tycker inte heller om sådana slags indelningar. fast DENNA indelningen är i alla fall för en god sak, för att få kunskap om saker och ting som kan hjälpa en i samhället typ.

precis, det var ju värre förr i tiden liksom.



om du finner någon kurs intressant, tycker jag absolut att du ska söka. det är en fantastiskt bra skola många sätt!

#10 - sandra.

det låter himla fint det där alltså!

#11 - lilykarin

jag har bara varit på kvinnofolk några gånger men det är så extremt bra stämning där, hela skolan utger bara systerskap och solidaritet; så himla fint! och avis på ert bibliotek!

#12 - Madeleine

sandra:

det är det verkligen, kan jag lova.

himla fin skola.



lilykarin:

eller hur, det är kanske världens varmaste stämning där.

vårt bibliotek är fint som snus!