världens godaste veg-thaigryta.
egentligen brukar jag äta ganska dålig mat på söndagar, typ pizza och så.
men idag kände jag för att bryta gamla dåliga vanor,
genom att laga en vegetarisk thaigryta.


du behöver:


kokosmjölk, maizena ifall du behöver göra grytan tjockare,
kummin, currypasta och koriander


morötter, lök, paprika, cashewnötter och tofu.
man kan ju variera hur mycket som helst.



och såhär kan man gå tillväga:



1. skär ett par morötter i ganska tjocka mynt och koka. (inte för länge!)



2. skär tofu i tärningar och släng ner i en stekpanna och
stek tills de får en lite gul färg. det kan ta ett tag.



3. fräs paprika och lök.



4. häll ner burkarna med kokosmjölk i en stor gryta och
häll ner 1 msk kummin, 1 msk koriander och 3 msk currypasta.



5. sätt en platta på något låg värme och häll i morötterna, paprikan och löken.



6. häll ner cashewnötterna (jag tog ganska många, eftersom jag älskar det)
och tofubitarna.



7. låt det stå och puttra en liten liten stund.
jag hällde i en del currykrydda också, mest för att jag inte riktigt kan få nog av den kryddan.
och ifall det behövs kan du blanda ut ett par matskedar maizena med vatten
och sedan hälla ner.



8. samtidigt kan man fixa något att ha till grytan.
själv äter jag helst linser, då det är mycket nyttigare än pasta och så.



9. KLART!




jag är ganska stolt över mig själv, då detta blev helt obeskrivligt fantastiskt gott.
det är den godaste maträtten jag någonsin har lagat!








tody I cooked a vegetarian thai stew.
try the Google-translator in the sidemenu
to read more about it.
#1 - jennifer,

ser himla gott ut!

#2 - lovisa/polichinelle

ser finemang ut!

#3 - Lisa

oh ser smarr smarr ut. sparar receptet!

#4 - Amanda

åh, det såg jävligt gott ut! Måste testas till veckan. Smart det där med linser till, det har jag aldrig tänkt på, jag brukar mest äta couscous (av lathet) eller quinoa.

#5 - Anna

Mmmm vad hungrig jag blev nu. Ser jättegott ut!

#6 - jessica jones

iihh jag tror dessvärre inte att maizena redningen är vegansk, har minne av att den innehåller mjölksocker el dyl

Svar: ah, bra att du säger det. dock använde jag idealmjöl när jag lagade denna häromdagen! (:
Sister Disco