peanut soup;
tack för ert varma välkomnande, hörrni.
och tack för era fina ord under tiden jag varit borta också, förresten. ni är så jäkla fina!

nu till något annat. ikväll har jag för första gången testat att laga min första egna jordnötssoppa
och den blev så sjukt god att det kan vara den godaste soppan!


det här behöver man:

purjolök, gullök och citron.


tomatpuré, jordnötssmör såklart och kokosmjölk (jag använde bara två paket).


cayannepeppar, margarin och grönsaksbuljong. jag anvädne bara tre tärningar.

 

 

 

och såhär gör man:

 

1. hacka lök, skölj och strimla purjon.


2. fräs löken i ca 1,5 msk margarin/smör.


3. tillsätt 2 msk tomatpuré och 4 krm cayannepeppar och fräs några minuter.

tillsätt sedan sedan 5-6 dl vatten och tre buljongtärningar. låt sjuda ca 10 min.


4. mixa soppan tillsammans med purjon.

 

5. koka upp soppan igen i kastrullen med ytterligare 2 dl vatten, 2 dl jordnötssmör

som du vispar ner, de två paketen med kokosmjölk samt en halv pressad citron.

6. smaka av med lite salt, strö över lite persilja och fixa kanske vitlöksbröd i ugn som jag gjorde.

KLART!

 

 

 

ni måste testa detta, okej?

 

 

 

 

this evening I cooked my own peanut soup for the first time

and it could be the most delicious soup I've ever tasted!

try the Google translator in the sidemenu to read more.

#1 - K

åå, vad gott det verkar!

#2 - Nikki

Det där låter sjukt gott!

#3 - lovisa/polichinelle

jag måste verkligen testa detta. tack för tipset!