rasister och riot grrrls;
lite SVT Play-tips jag tycker ni ska utforska:


senaste Uppdrag Granskning handlade om politiskt våld och Svenska motståndsrörelsen och var väldigt väldigt intressant. alltså på det sätt att nazisterna är långt ifrån lika många som vi antirasister, men de som finns är ju helt jäkla galna. typ ledare och talare som han ovan, kräks. det fångade mig. men lika ont i magen jag får av bilderna från Kärrtorp i julas, lika varm i magen blir jag över att vi faktiskt är så fruktansvärt många som står enade mot rasism. detta var ett väldigt bra avsnitt och den gav mig bara ännu mer antirasistisk pepp!


klyschigt nog kollade jag på Kobras senaste avsnitt direkt efteråt haha. det handlar om Riot grrrls och dess historia, betydelse och om vart de finns idag. alltså ni som inte vet så var det en tredje vågens feminism i början på 90-talet inom punkrockscenen i USA. den kritiserade sexism, objektifiering osv och i synnerhet den mansdominerade punkscenen. helt fantastiskt, med andra ord som ni kanske hör. sjukt bra program och alltid lika grymt och pepp med riot grrrl-musik! och jag blev så pepp att jag faktiskt laddade ner och såg dokumentären 'The Punk Singer' om Kathleen Hanna (Bikini Kill, Le Tigre och nu The Julie Ruin) från förra året. även den jäkligt bra. älskar Kathleen Hanna.



klicka på bilderna för att kolla.
ja, klart slut. länge leve antirasismen, feminismen osv.