first five years in Gothenburg;
idag har jag bott i min bästa stad Göteborg i fuckin' fem år. känns som en halv livstid, men sjukt att jag kan räkna det på bara min ena hand. förvisso tog staden ett stadigt grepp om mig redan för tio år sedan när jag besökte mina syskon flitigt som flyttat hit (och bor kvar). nåväl, ett sådant här storslaget jubileum kräver ju en tillbakablick såklart, så här kommer en extremt sammanfattad historia om mina fem år här.



jag flyttade till Göteborg med Moa, min bästaste bästa vän sedan något år och jag kom att tillägna henne flera flera inlägg här på bloggen pga hon var den bästa personen jag visste. vilket hon fortfarande är förvisso. obs bild från 2011 men är en av de bättre på oss.
att vi flyttade just vid den tiden var för att vi kom in på 'Feministiskt Focus' (dokumentärfilm & feminism) på Kvinnofolkhögskolan och bara typ tre veckor innan skolstart fick vi tillslut en andrahandslägenhet. då var det bara att pusta ut och börja flyttpacka samt peppa!


och jag såg ut såhär vid den tiden. rött och lockigt (RIP) hår som börjat växa ut efter en kort kort modsfrisyr, 60s-klänningar, lösögonfransar, rosetter och ditmålade fransar vid underkanten. hade varit förälskad i 60-talet i nästan två år då.

vi hade lek och picknickdag med skolan i Slottsskogen veckan efter skolstart och vi älskade allt direkt. lärarna och eleverna, kursen och skolan i största allmänhet. läs mer om skolan här.

jag och Moa var bra på många saker ihop men en av våra bästa var tvåmannaförfester. helt sjukt att det inte hände oftare att vi stannade hemma och fortsatte? här dansades det på soffbordet till exempel.

vi såg Håkan Hellström på Liseberg haha.

vi bjöd hela vår klass på inflyttningsfest och det blev knytkalas! allt veganskt i och med att nästan alla var veganer.

precis som innan jag flyttade till Göteborg så gick jag mest på 60s-klubbar med bl.a. min vän Emma här till vänster som jag redan hade känt 5-6 år sedan innan.

min första höst i Göteborg och vi hade mysigaste utsikten bakom vårt radhus.

förfest med klassen och några till hemma hos oss. minns inte vart vi skulle, men säkert någon svartklubbar. en av tusen saker en fick med sig av dessa fantastiska människorna. tackar dem för att jag är vegan och att jag vågat inse att jag kanske inte är 100% straight. blev ju förälskad i min första tjej i vuxen ålder på Kvinnofolkhögskolan hehe.

vi åkte till Köpenhamn för att delta och filma demonstrationer under klimatmötet. huvuddemon var en två timmar lång dansparad med ca 200 000 andra som också var trötta på kass miljöpolitik. sådan grym upplevelse i dubbel bemärkelse.
 
och det var första fem månaderna i min nya hemstad!



 
2010:
alla bilder fram till maj har dock försvunnit..

jag och Moa flyttade till varsitt hem och jag hade en grym liten inflyttningsfest på Hisingen.

en vecka innan kursen på Kvinnofolkhögskolan slutade var vi i skärgården och spelade in slutscener till vår avslutningsfilm.

på kvällen hade jag picknick med mitt lilla gäng från klassen på Ramberget, vi som höll ihop allra mest.

skolavslutning med middag, lärarsång, dansuppträdanden, filmvisningar m.m. och picknick i Slottsskogen med klassen och hiphopklassen som vi kom nära. plockmat och champagne. sedan på kvällen träffades vi allihopa igen och fullkomligt tog över Gretas dansgolv till stängning.

picknick i Saltholmen med min allra sista oveganska middag! 5 juni var det rättare sagt.

var på West Coast Riot och såg bl.a. mitt favoritband sedan flera år, The Hives.

jag hade en stor uteplats, som jag förvisso höll ganska tråkig. men ändå. jag bjöd i alla fall familjen på middag när de kom på besök.

hajade det där med kantareller och gjorde stuvningar så ofta jag kunde.

hade kompisar från andra delar av Sverige på besök. (ALLTSÅ MITT HÅR HÄR?!)

dansade till snabb electromusik på Villan.

min första vinter i Göteborg och mina föräldrar kom upp.

 jag handlade friskt i olika second hand-affärer nu när jag äntligen bodde i en second hand-vänlig stad.




2011:

hade fått ett mixerkit i födelsedagspresent och började laga mat ordentligt.

våren kom och vid påsk kunde en sitta ute i kortärmat!

träffade nya vänner genom ett ex och var på vernissage på nyöppnade Galleri Variant som en vän hade.

firade Valbord i Azaleadalen.

min syster gifte sig <3

jag jobbade i Karlskrona typ hela sommaren och sedan tidig höst hade jag min första riktiga photoshoot.

upptäckte hälsokostaffärerna med alla dess veganprodukter. här en pasta carbonara!

klippte sidecut och såg Håkan Hellström.

hade photoshoot igen.

köpte mitt allra första julpynt för pengar jag önskat mig i födelsedagspresent. viktigt att ha med!

jag hade födelsedagsfest med Fucking Åmål-tema och det var så jäkla episkt.



typ veckan innan detta började jag på en sorteringsterminal hos Posten.




2012:

köpte äntligen ett nytt objektiv (hur jag hade orkat med standard i 5 år är en gåta). ett Canon 50/1,8 II.

håret blev kortare och kortare hehe.

tillsammans med typ alla mina närmaste vänner, hade vi födelsedags-pizzafest med långbord för vår vän och delägare på Kellys. hade nu quizar här nästan varje söndag ett år förresten.

tog tag i mina frukostvanor ordentligt och började experimentera. med till exempel smoothies och blåbärsscones.

fortsatte att gå på 60s-klubbar lite grann.

våren kom och jag hade blivit ganska tunn av mina första månader på Posten och mitt nya gymkort. tar med det här som en påminnelse för mig själv -aldrig mer hetsträna!

såg Tant Strul på Liseberg.

grillade i systers trädgård.

hade vänner från Karlskrona på besök och bjöd på pannkaksfrukost när vi inte levde rövare på krogen.

startade riot grrrl-band som jag sjöng i.

grillning i Bergsjön.

färgade håret så himla orange/rött.

solning/picknick i Slottsskogen.

mina föräldrar kom på besök och vi hade picknick vid Ramberget dit jag hade flyttat.

åkte en sväng till min vän Jennifer i London. har ju inte riktigt med Göteborg att göra, men ändå. hon är så fin.

brors ena band Allvaret spelade på Göteborgs Kulturkalas.

ni fick följa med ner i mina matlådor till jobbet.

fotade en modevisning.

hösten kom och det med min första flickvän.

var Gunilla Persson på Halloween. alltså. haha.

var på Naturhistoriska vilket var intressant men lite läskigt.

jag och mitt Rednex när Klubb Nostalgia hade Småstjärnorna. vi vann inte :( jag som spelade sönder fiolen och allt.

jag hade flyttat för tredje gången, men till min första första hands-lägenhet. äntligen! när snön kom såg det ut såhär utanför fönstret. japp, jag har en egen liten skogsdunge. (och ni ska få se min lägenhet så småningom, lovar)

julbak med nära vänner.

nyårsfirande med typ 25 vänner och bekanta. kom väl hem runt 09-tiden.




2013:

bakade semlor.

våren kom och jag gick första maj-tåg.

förälskade mig i Veganias kladdkaka.

kämpade som. in. i. Norden med Matematik B då jag skulle göra en betygsprövning. gjorde allt på en månad och några veckor senare ringde jag mamma kl 23 (efter jag slutat jobba) och grät över att jag visst hade blivit godkänd.

färgade håret blont/blå/grönt.

på Andra Långdagen såg jag visst ut lite som David Bowie.

Håkan spelade i Slottsskogsvallen och jag och några kompisar grillade utanför.

jag och mitt ex åkte till Paris.

var på dödsmysig svartklubb.

hängde vid Delsjön i slutet av sommaren.

började läsa på riktigt.

grilltjejmiddag.

jag började visa mina frukostar ganska frekvent.

gick på fotopromenad i Botaniska Trädgården.

Kitty flyttade hem till mig <3<3<3

jag såg Vånna Inget på Jazzhuset.

jag och några vänner startade en 60s-klubb på Kontiki. (jag hoppade dock av i våras)

firade nyår nykter hemma hos syster och vi hade så jäkla roligt.




2014:

experimenterade mycket med mat. här asiatiska wraps typ.

sålde äntligen min cello och köpte en Canon EOS 6D och två objektiv <3

träffade Rebecca för första gången, över en kaffe i Majorna. och nästa vecka ska jag bo hos henne när jag besöker Stockholm och Popaganda! hurra!

hängde på café för första gången alldeles själv. kändes befriande. och hängde uppe vid Skansen Kronan.

fotade mitt första event någonsin, tror jag.

hängde med två vänner vid kanalen, som jag inte träffat på ett litet slag då jag slutade på Posten i februari.

mmm uteserveringskaffe.

körsbärsträden blommade vid Järntorget äntligen!

fotade Solanas Cunts och Pfemme Records.

hade en vän från Växjö på besök.

förälskade mig i Café Berlin.

kaffe på Taket med denna.

jämnade till håret ganska rejält och tatuerade mig.

sol, bad och picknick vid Askimsbadet.

andra av tre tatueringar.

fotopromenad i finaste Bergsjön.

mina föräldrar kom upp en vecka och jag bjöd på middag och så var vi på Botaniska bl.a.

fotade band på punkklubb.

ja, en kan ju säga att jag kom igång med fotograferandet riktigt ordentligt.

har alltså både fotat porträtt, events och konserter i sommar.




har varit väldigt omtumlande att kolla igenom och skriva om de här fem åren. är så himla mycket som har hänt, både positivt och negativt. jag har varit arbetslös, jag har haft bara någon vecka på mig att skaffa nya andra hands-boenden, jag har fått hjärtat krossat x antal gånger. men framförallt har jag, genom nya vänner, utvecklats så jäkla mycket. jag är väldigt trygg i mina feministiska åsikter och i mitt fotograferande. de två grejerna är väl det största som har hänt, åtminstone för mig.

det här var mina första fem år i mitt Göteborg och fler ska det bannemig bli. för jag älskar staden exakt lika mycket fortfarande.
 



ps. kommer en Göteborgs-guide lite senare här :)


 
 today I've been living in Gothenburg for five years. try the Google translator in the sidemenu to read about them.
#1 - martina

Kul sammanfattning för mig som är en hyfsat ny läsare och du är så himla bra på smink alltså!! :)))

#2 - Frida

Men ALLTSÅ!
Du passar så himla bra i allt?! LÖV din blogg, så himla roligt att trilla in här!

#3 - Saga

ofta du har bott där så länge??? har följt din blogg sedan du bodde i karlskrona

Svar: nej men åh är det sant? vad roligt!
Sister Disco

#4 - Linn

Tänk att jag hängt med och läst din blogg så länge som fem år utan att kommentera en endaste gång. Vill bara säga bra jobbat! Och tack för intressant/givande/utbildande/inspirerande läsning!

Svar: fint ändå att du hängt med så länge. tack!
Sister Disco