RECENSION: menskopp;



förra veckan bokstavligen SPRANG jag till toaletten (ok inte för att jag bor så stort) när jag misstänkte att mensen hade kommit och jag därmed skulle få använda min menskopp för första gången. och japp -denna månadens menstruation är nu över och självklart är det dags för en recension!

ni kan läsa mer om menskopp här men för att förklara kort vad det är så är det en liten kopp med spets av silikon som en viker ihop och för in i vaginan. den viks ut och samlar upp mensblod som en sedan sköljer ur var fjärde timme eller varje gång en går på toaletten.

men jag ska göra det enkelt för er, så vi gör såhär:


PLUS:
-ekonomisk. min kostade ca 290 kr och om vi säger att en använder 3st 16-pack tampongpaket från OB för 31,5 kr varje menstruation så sparar en ca 835 kr/år. 7 bio- eller restaurangbesök liksom.
-miljövänlig. det är ju ett engångsskydd för 5-10 år.
-bra för kroppen. silikonet torkar inte ut slemhinnorna.
-enkelt. att ha ETT och samma skydd HELA tiden gör tillvaron så himla mycket mindre stressig. sedan känns den knappt märkligt nog.
-lär känna kroppen. har varit intressant att dels se olika slags förändringar med blodet och få insikt om hur bäckenbottenmuskulaturen fungerar.


MINUS:
tanken på hur många tusen kronor jag lagt ut på andra mensskydd :) på riktigt ja. jag FÖRSTÅR inte varför inte ALLA som kan använder menskopp!


BETYG: ♀♀♀♀♀
den får utan tvekan fem av fem venussymboler.




my review of my menstrual cup. try the Google translator in the sidemenu!
#1 - Sara

Fast en behöver inte byta den var fjärde timme :) beroende på hur mycket en blöder så kan det räcka med två gånger per dygn :)

Svar: nej det är klart, skriver bara vad de rekommenderar :) dock låter det jobbigt att inte kissa mer än två gånger per dygn hehe.
Sister Disco

#2 - s

Det går finfint att kissa med menskoppen i, du behöver alltså inte tömma varje gång! (:

Svar: aha är väl olika då, jag är inte så bekväm med det bara :)
Sister Disco

#3 - Daniella 🌙

3st 16-pack, 48 stycken. Man har mens kanske en och en halv, två dagar. Byter du en gång i timmen då? :o

Svar: jag räknade på ca 4 dagar. alla blöder ju olika länge och mycket. jag har mens typ 5 dagar så.
Sister Disco

#4 - Daniella 🌙

eller räknar jag helt fel haha

#5 - M

Men alltså hmm. Den ska alltså tvättas ur då för hand varenda gång i typ handfatet? Vad gör man om man e på en offentlig toalett och det bara finns handfat utanför toabåset?? :D man vill ju inte gärna stå där och tvätta tänker jag...

Svar: ja precis. well en får ju gå på toaletter som har handfat inne då. men en kan hälla ut i toan bara och ta in den igen, är inte farligt rent bacillmässigt.
Sister Disco

#6 - Frida

ÄLSKAR min menskopp!! Var lite nojig i början, som det kan vara när en ska testa något nytt men ÄR SÅ GLAD att jag köpte den!

(I hemlighet vill jag dessutom bara ta och tvätta av den när jag går på en offentlig toalett med handfaten där ute. Vara sådär chill och bara "Det är ju bara mens, jösses, här står jag och tvättar kôppen". Men vågar inte pga andra kan ha blodfobi, bacillskräck och kvinnaguddina-vet-vad. Men ändå, vill i hemlighet. )

Svar: alltså det där var typ det underbaraste jag läst på länge. snälla vi börjar göra så ok? <3
Sister Disco

#7 - Ella

Jag har menskopp men kan inte använda den då jag är för trång. Det suger bajs.

Svar: jasså? fasen vad tråkigt! du har testat olika storlekar antar jag?
Sister Disco

#8 - saga

MENSKOPP<3<3<3<3<3<3
Finns massa olika, knopp, ring osv istället för pinne. Jag har ring, sjukt smidigt om en tycker det verkar svårt med pinne.
Min är glittrig *måste skryta*

#9 - Kajsa

Menskopp är så himla bäst!! Önskar att jag börjat ännu tidigare med det, tänk va många år jag sluppit jobbiga och dyra bindor och tamponger i sådana fall.

#10 - maja

sv: ååh tack så mycket!

och jag får kanske ta och skaffa en sån här, verkar fett nice faktiskt

Svar: gört!!
Sister Disco

#11 - Sofia

det som är bra med den också är att du kan bada i pool/hav med den utan att den suger upp allt vatten!

Svar: exakt! SÅ bra!
Sister Disco