Disney, rasifiering, gaslighting, kvinnors rösträtt och Tradera;


 
lite tisdagstips kommer lastat:


Lady Dahmer skriver här och här väldigt bra om problematiken med könsroller och sexualiseringen i Disney-sagor. Lady Dahmer gjorde dessutom ett grymt jobb med instakontot kvinnohat förra veckan!
♦ DJ'n och grundaren av ideella föreningen Utopia, Iki Gonzalez Magnusson, om hur hon som rasifierad upplevde Almedalsveckan som välkomnade nazister. så jäkla sjukt.
Fattapodden. precis som det låter, podcast av Fatta!
♦ Linda Piras sommarprat om sin uppväxt och om varför hon hade svårt att lita på vuxna när hon var barn. jag är säker på att detta kommer att vara en av tidernas absolut bästa sommarprat. hitta detta och Fattapodden genom att söka på dem i iTunes.
When Darkness Falls om mäns påträngande beteenden och aggressiva kontaktförsök.
Fitt For Fight om Always-reklamfilmen. jag tipsade ju om den här och detta är en av de bättre analyserna jag har läst sedan dess. den fick mig att tänka ett varv till.
♦ Hej Blekk om gaslighting och hur feministiska kvinnors psykiska hälsa inte har med sina åsikter att göra.
Kampen för Kvinnors Rösträtt på SVT Play. ÄNTLIGEN en dokumentärfilm om detta! jag har läst mycket om kvinnors rösträtt i världen och sett dramafilmer, men intressant att se riktiga klipp liksom. i denna dokumentär porträtteras fem viktiga feminister i Storbritannien.
♦ Hana Pee om vem som har ansvar för våld mot kvinnor, apropå idiotiskt utspel av en (kvinnlig!!!) toppkandidat för Sverigedemokraterna. kort och koncist.
♦ och mina nyupplagda Tradera-auktioner hehe. köp mina retro/vintage-kläder vetja!


#1 - Sofie - catfightback

Tack för alla bra tips, blir mycket att läsa :)
Andra gången idag jag läser om Linda Piras sommarprat, måste nog lyssna :)

#2 - Jessica

Jag måste protestera mot framställningen av Belle. Är det någon av de tidigare Disney prinsessorna som har mer än sin sexualitet så är det hon.
För det första så vägrar hon leva ett liv där hennes skönhet är det enda som värderas, utan vill gifta sig med någon som respekterar den hon ÄR (dvs. en boknörd).
För det andra räddar hon prinsen med hjälp av en häst och kunskap om medicin, och pga. sin godhet och förmåga att se bakom ytlig skönhet.
Prinsen i sin tur förälskar sig i henne inte för att hon är vacker, utan för att hon är envis, snäll, intelligent, lojal och har en hög integritet.
Hon i sin tur förälskar sig inte i prinsen förrän han visat sin godhet, och visat att han respekterar den hon är (vilket han bland annat visar genom att ge henne ett helt bibliotek(!) och sen genom att släppa henne fri trots den smärta och risk för sitt eget liv som det innebär)
Bara det att hon i den längre versionen av filmen lär prinsen att läsa är ett argument för att Belle är mer än de andra prinsessorna och en föregångare till de prinsessor vi ser i dagens Disney.