Monday films;
lite filmtips kommer lastat!


 
Pojktanten.
ja som jag skrev så kände jag att jag var tvungen att se denna efter ha sett 'Nånting måste gå sönder'. och wow, Ester Martin Bergsmark är verkligen fantastisk och ett geni. 'Pojktanten' är en dokumentärfilm, med gestaltande skådisar som komplement, och handlar om hen själv samt hens partner Eli. scenerna med dem är mestadels när de badar badkar och i deras vardagliga liv. och det är så himla intressant och fint. detta är definitivt en av de absolut bästa dokumentärfilmerna jag någonsin har sett och ni MÅSTE se denna. en replik som jag tycker speglar filmen mycket och som fastnade för mig är när Ester Martin säger något med att hen varken är man eller kvinna och det är lugnt.



God Help The Girl.
denna filmen hittade jag när jag letade filmer på Bechdeltest.com (hehe typiskt feminister) och fastnade för dels handlingen och skådisarna. speciellt att Hannah Murray från världens bästa Skins skulle vara med och spela en karaktär vid namn Cassie(!!!!). dock så förstod jag inte förrän huvudkaraktären låg i en säng och nynnade på en låt jag kände igen, att denna film är gjord av självaste Stuart Murdoch som är sångare i Belle & Sebastian och då förstod jag direkt att denna skulle handla om hans grymma musikprojekt med samma namn. jag tyckte om den redan innan jag körde en snabb googling men det gjorde den helt klart mer intressant. och det är verkligen en väldigt fin och bra film! lite små-cheesy med musikaldelarna men ändå så himla bra. som en sådan där film med hyfsat kända skådisar men som ändå känns indiependent liksom. se den!






two film tips. the Swedish fantastic documentary Pojktanten ('She Male Snails') and God Help The Girl by Stuart Murdoch from Belle & Sebastian about his lovely music project with the same name. watch these two!
#1 - cecilia

vilka bra filmtips!
nånting måste gå sönder var fantastisk, vacker och fin. funderar mycket på filmer efter att ha sett dem. kom att tänka på hur fin den lilla paralella historian var, mellan huvudpersonen ellie/sebastian och tjejen i lägenheten som lagade middag. deras vänskap.

gillar du förresten skräckfilm? isåfall måste ajg tipsa om en som heter Excision. googla den!

tack för en bra blogg!