Nånting måste gå sönder;
för ett par veckor sedan såg jag svenska filmen 'Nånting måste gå sönder' av Ester Martin Bergsmark (som även gjort 'Pojktanten' jag måste se snart!!!). jag fastnade inte för den , jag vet inte varför. men nu.

filmen handlar i alla fall om Sebastian, som går igenom en slags identitetprocess till en självsäker kvinna vid namn Ellie. hen träffar Andreas i Vitabergsparken i Stockholm och de inleder ett passionerat förhållande. men det är allt annat än bara rosa moln då det inte bara är Sebastian som funderar över sin identitet utan även Andreas. samtidigt som filmen är berättande ur Sebastians perspektiv så handlar det även om hur svårt Andreas har för att stå för sin kärlek till en transperson.





nu tycker jag väldigt väldigt mycket om denna film. den är fantastisk och hur bra som helst och skildrar så otroligt bra ur ett transperspektiv när det gäller identitet och relationer. eller. jag är ju ingen transperson så jag har absolut inget tolkningsföreträde och kan just därför inte säga så mycket om det förvisso. jag har inte hört något negativt kritiskt om den åtminstone. kanske att den förutom Sebastians process spelar lite med heteronormen dock. mycket manligt, kvinnligt osv. men jag upplever det som att det är för att karaktärerna själva är lite osäkra och bejakande typ. men den känns väldigt viktig i alla fall. och lika gripande som den är fin.



ni måste verkligen se denna film.
lova mig det.







yesterday I watched the Swedish movie 'Something must break' for the second time and I really love it now. try the Google translator in the sidemenu to read more.
#1 - Hannah

Hej!
Läste både denna samt din rec om Pojktanten. Tror inte att det är din mening men du uttrycker dig rätt transfobiskt, Sebastian är inte en han, hon är en kvinna och när du skriver att Ester Martin Bergsmark säger att HAN varken är man eller kvinna så befäster du stereotyper återigen. Det känns som att du vill vara, känner dig som en open minded person men kanske borde du läsa på lite mer innan du skriver antaganden om transpersoner hit och dit.

Svar: Hallå! hm jag har för mig att de benämner varandra som 'han' men jag minns väl helt fel då. men tack för att du rättar mig, ska genast ändra! en ska absolut inte benämna fel, det är ju respektlöst. tack!
Sister Disco