om näthat, strukturer och problematik med nätkärlek;
 
 
 
har ni sett den nya No Hate-kampanjen som Nyheter24 har dragit igång? jag såg ett sponsrat inlägg om detta på Blogg.se's startsida och blev tveksam direkt rent instinktivt.





klickar en på 'Gå in här och läs mer' så står denna info i en liten ruta:
'No Hate Speech Movement syftar till att att höja kunskapen, särskilt hos barn och ungdomar, om främlingsfientlighet, sexism och liknande former av intolerans samt mobilisera för att främja mänskliga rättigheter, demokrati och jämställdhet på internet. På denna sidan kan du läsa mer om näthat, men du kan även vara med och engagera dig på blogg.se eller via instagram.'



och klickar en sig in på artikeln med samma bild som ovan står detta:



jag köper syftet med kampanjen rakt av, det är hur grymt som helst och så himla behövligt. det kan nog alla skriva under på. och det finns massvis av bra artiklar att läsa samt en hemsida med praktiska tips, podcasts och andra saker att ta del av. men. jag ser en stor problematik med denna uppmaning ovan, tillvägagångssättet att sprida nätkärlek och kanske det överhuvudtaget. jag blev ju själv trakasserad och hotad till livet på nätet för ett tag sedan och det i princip lamslog mig någon vecka. självklart blev jag sporrad att fortsätta kämpa för människors lika värde, men jag mådde även så fruktansvärt dåligt. känslan av att någon har inkräktat på min trygghetszon är en känsla som både är svår att beskriva och skaka av sig. nu tänker jag inte jättemycket på min personliga upplevelse längre, men det finns tjejer och kvinnor som varit med om mycket värre saker än mig. som denna tjej till exempel.

jag kan inte för allt i världen förstå hur näthat tas tag i grunden med att sprida klyschiga hjärtbilder på sociala medier och nominera människor. det kommer inte få näthatare att tänka om, det kommer inte få redan utsatta personer att må bättre och framförallt förändrar det inte de faktiska strukturer som finns och som banar väg för näthat. som till exempel främlingsfientlighet och sexism. det börjar liksom någonstans och det är det som behövs lyftas -inte personer som förtjänar ens nätkärlek. det är ju precis som att gratulera varandra på Internationella Kvinnodagen liksom. det blir helt fel. som ett hån mot de som faktiskt blir utsatta och att glömma bort strukturer. en bättre uppmaning hade varit att folk fick skriva egna förslag på hur näthat ska motverkas. både vad vi själva kan göra och olika myndigheter, politiker osv.



det behövs en grundlig förändring, inte hjärtbilder och nomineringar.
 
#1 - Daniella 🌙

tänker bara på dom som INTE blir nominerade, åh :(