om varför politiska val är så himla viktiga och varför jag tjötar så mycket om det;
 
 
skrev detta i en status på Facebook tidigare idag och tycker väl att jag var ganska konstruktiv, så lägger upp det här också.


så, varför tjötar jag så himla mycket om politik och valet då? de senaste valen har jag gjort det och det är alltid några som blir *så trötta*. okej jag börjar med att vara politiskt obunden: vi har privilegiet att ha rösträtt i Sverige och jag tycker det är så förbannat viktigt att ta tillvara på det. varför? för att politik är inte bara en åsikt out of nowhere, politik genomsyrar exakt ALLT i vårt samhälle. du andas i det, du lever i det. så att säga 'jag bryr mig inte om politik' är att som att säga att du inte bryr dig om din vardag något särskilt. alltså att säga att du inte ska gnälla så mycket sedan om du inte har röstat, är inte en floskel. men jag vet att så otroligt många struntar i politiska val och just DÄRFÖR försöker jag inspirera folk att sätta sig in i politiken. och där är internet en guldgruva. men självklart är det inte en slump att jag skriver bara om vissa partier. jag är feminist, antirasist, HBTQ-person och antikapitalist. på söndag är det val och det har blivit så himla jämnt enligt senaste siffrorna. och tyvärr, jag klarar inte åtta år till av blå politik. jag klarar inte av att fler blir utförsäkrade, att skolan och vården blir sämre och att de rika ska bli rikare på bekostnad av andra. jag vill ha ett regeringsskifte. men jag ska inte gå in mer på det, men det är en förklaring till att jag trappar upp som attan nu om Fi och vänsteråsikter i allmänhet.

men som ni vet att jag har nämnt tidigare, är ett rasistiskt parti på frammarsch och som jag även nämnt tidigare kan jag bli så fruktansvärt arg över det. men det ligger sjukt mycket djupare känslor bakom min ilska och att jag länkar så många artiklar om SD är för att jag vill sprida kunskap. för det är det som det handlar om, rasism är inte bara en åsikt. det handlar om okunskap. och jag vill att alla som ska rösta på SD ska tänka till inte bara en gång utan två, tre, fyra, tio gånger. ta in det som sprids istället för att avfärda det som pajkastning.

jag brinner för politik för jag vet vad det har för betydelse. så innan folk spyr på att det finns personer (läs: jag) på Facebook som *propagerar* inför valet -ställ frågan till dig själv om VARFÖR det kan vara så. VARFÖR det kan tänkas vara så viktigt. ingen behöver vara lika engagerad som jag, men jag anar en brist på omedvetenhet när folk tycker det är jobbigt när jag pratar politik.