Q&A; Photography -editing;
När jag hade en liten frågestund om fotografi så kom ett önskemål om att visa hur jag redigerar mina bilder. Och nu när jag känner lite att jag hittat min stil så är det väl passande! Men lite läskigt. Är ju som att blotta ens själ liksom haha. But here we go!

Först och främst så fotar jag ALLTID i råformat. Har gjort det sedan somras och fattar inte riktigt hur mitt liv fungerande innan dess lol. Varför ska en göra det då? Jo för att det blir som ett negativ en kan experimentera galet mycket med tills en blir nöjd. Och så kan en lättare rädda bilder om en råkat klanta till det eller så. Raw is the thing.
Just nu använder jag redigeringsprogrammet Adobe Photoshoop Lightroom 5, kanske sedan höstas. Blev tipsad om det och jag är en vanemänniska så jag har bara kört på. Men jag tycker det är jättebra, simpelt och har de funktioner jag vill ha.


Såhär ser det ut när en importerat ett (1) foto. Jag trycker sedan på 'Framkalla' och det är i rutan under 'Grundläggande' till höger jag alltid jobbar i. Den finns öppen per automatik för mig.

Kontrast är mitt signum så jag börjar alltid med att dra upp den, nästan till max, och anpassar följande steg efter den.

Det jag gör efter kontrast är att dra lite i Klarhet, men inte för mycket när jag redigerar porträtt då det kan bidra i  för mycket onaturliga konturer. Sedan drar jag i Skuggor för att matcha klarheten och höjer Exponeringen tills jag är nöjd.

Allra sist drar jag i Temperatur mer åt det blå hållet. Här borde jag även dragit i Färgton lite grann åt det gröna för att dämpa det rosa, men det glömde jag. Skyller på febern. En annan grej som är värd att nämna är att till vänster under 'Förinställningar' så kan en spara redigeringarna en gjort genom att trycka på + och döpa det, sedan importera fler bilder och klicka på förinställningen. Redigeringen kan gå lite snabbare då, men beror ju helt på hur bilderna ser ut som en importerar.


Sedan går jag in i Arkiv, trycker på Exportera och väljer önskad plats och mapp.
Här kommer en jättepixlig före- och eftergif:




Jag arbetar i princip alltid med samma grejer när jag redigerar, men det varierar med hur mycket beroende på hur bilden ser ut när jag importerat den, vad personer (om det finns i bilden) har för plagg och färg på dem samt hur omgivningen ser ut med färger och ljus. Men jag brukar väl vilja få till väldigt ljusa och något kalla bilder med hög kontrast, för att sammanfatta. Däremot när det gäller konsertplåtningar så brukar jag kötta på extra med Klarhet och även Svärta för att få det så hårt jag kan och ibland kan jag behöva öppna bilderna i 'vanliga' Photoshop för att fixa färger med Selective Color och Replace Color. Scenljus har ju en tendens att klura till det för en :) Men innan jag gör det testar jag först att dra ner 'Lyster' en aning. Hjälper inte det tillräckligt, då petar jag alltså lite i Photoshop.


Har jag varit tillräckligt tydlig? Är det något ni vill att jag ska utveckla mer? Har ni några frågor om redigeringen så är det bara att fråga.
Puss!






About how I edit my photos. Try the Google translator in the sidemenu!
#1 - Anonym

Utförligt och bra! Känner att det täcker in alla frågetecken jag hade och gillar att du försöker anamma kalla toner. Och din blogg är fantastisk i vanlig ordning!

Svar: Så bra! Tack så hemskt mycket!
Sister Disco

#2 - Johana Duggin

jätte fin blogg :)!