Q&A; Photography -equipment;
Hallå! Några av er hade lite frågor om min kamerautrustning och det har jag tänkt visa väldigt länge nu men inte *tagit tummen ur* så nu äntligen! Observera att bilderna har kass kvalité pga 1) Fotade med ett gammalt skitobjektiv 2) Några av bilderna är tagna med mobilen när själva kameran är med på bild. Lite svårt annars hehe.


Men nu kör vi!
Obs jag är inte så pass teknikkunnig att jag kan gå in i varendaste minsta detalj, så jag förklarar mest vad det är för grejer och mer lättförståeligt vad jag tycker om dem.


Canon EOS 6D.
Jag köpte detta kamerahus förra året när jag bestämde mig för att satsa på fotograferandet och hade nog inte haft råd med det om jag inte sålt min gamla cello som jag fick in en hel del pengar för. Och vilket jäkla uppköp det var från min gamla Canon EOS 400D jag hade haft sedan 2007 (min pappa har det nu förresten). Förutom förbättrad bildkvalité, att den är skön att hålla i trots tyngdskillnaden, så är det jag gillar mest med min 6D att den har WI-FI-funktion och att jag kan filma i HD. Jag fuckin' älskar min kamera, den är min bebis, och jag rekommenderar den väldigt mycket om en inte har råd att köpa hus ur 5D Mark-serien. Det hade förvisso jag då, men ville hellre ha råd att köpa fler objektiv. /smart tjej


Här är mina objektiv jag använder! Dessa är de enda jag har, förutom det jag fotat bilderna med men det tänker jag fan inte rekommendera haha.

Canon 50mm/1,4.
Jag hade innan 50mm/1,8 (som pappa fick med 400D-huset) som var väldigt bra, men jag ville köpa upp mig lite till. Detta är ett fast objektiv, alltså att det ej går att zooma med, och jag använder alltid det till vardagsbilder. Jag tycker den genererar superfina bilder från högt till lågt bländartal (ner till 1,4 alltså) och ger fantastisk bookeh (suddig bakgrund) med lågt. Om jag minns rätt så köpte jag detta objektiv nytt. Förut använde jag detta till porträttplåtningar men övergick i höstas till objektivet nedan pga vidvinkel och därmed bättre utgångslägen.


Sigma 24-70mm/2,8.
Detta är utan tvekan mitt favoritobjektiv! Jag använder det som sagt till porträttplåtningar och även konserter samt events. Egentligen allt som inte är vardagsbilder. Den har lagom vidvinkel tycker jag och är fantastisk att jobba med, ger jättebra bilder och även det i högt bländartal och ISO-tal. Mmm älskar det så mycket. Köpte det begagnat på Fotosidan!


Canon 70-200mm/2,8.
Yes, detta är ett teleobjektiv. Det innebär, som ni kanske kan se, att en kan zooma in en massa. Jag använder det väldigt sällan och i sådana fall om jag av olika anledningar inte kommer tillräckligt långt fram på konserter för att använda mitt vidvinkelobjektiv. Autofokuset kunde väl varit lite bättre, men annars är jag väldigt nöjd över objektivet och har flera gånger varit tacksam över att jag haft det i min ägo. Cause you never know, liksom. Även detta är köpt begagnat på Fotosidan!



Velbon CX 460 + Nissin Di622.
Det här är två gamla grejer men som jag fortfarande använder, alltså ett trebens-stativ och en extern blixt. Stativet använder jag för outfits lol och är väldigt kort (har det på soffbordet när jag fotar..) men börjar få ett behov av ett ordentligt högt stativ så det ska jag införskaffa snarast! Blixten är alltid med och det använder jag för events och liknande samt outfits. Jag har ju haft det sjukt länge, säkert sedan 2008, men jag tycker det fortfarande funkar bra. Har förvisso inte testat andra, så har inget att jämföra med. När jag använder det experimenterar jag både med ljusstyrkan på blixten samt inställningar på kameran. Oftast riktar jag blixten rakt fram för jag gillar hård blixt, men en kan vrida på överdelen lite hursomhelst.


5 i 1 reflexskärm.
Här har vi då min megastora reflexskärm! En reflexskärm reflekterar alltså ljus och är tänkt att göra att ljus faller jämnt över t.ex. ansikten. Fotografen Emelie Ohlsson visar bra här hur det fungerar! Ett sätt att få bort oönskade skuggor alltså! Om jag ska vara ärlig så vet jag inte hur jag lyckades med porträttfotograferingar innan jag köpte detta. Som klyschan säger så öppnade det upp en helt ny värld för mig och nu har jag alltid detta med mig när jag ska fota porträtt. Observera att alla gör precis som en vill, så det finns absolut inget måste att använda reflexskärm i olika sammanhang. Vi är alla olika, gillar olika saker och jag tycker om att jobba med detta. Min skärm är 5 i 1, vilket betyder att den har olika färger i silver, vit, transparent, svart och guld. Helt beroende på ljus och färgtoner. Jag brukar oftast använda silvriga sidan då jag gärna fotar utomhus när det är molnigt/lite sol, men blir det för ljust använder jag det vita. Min reflexskärm köpte jag på Kaffebrus! Ska köpa en mindre att ha också..


Och så till mina småsaker, men ack så viktiga. När jag hade sålt min cello så visste jag att jag kunde slå på stort, så jag köpte följande saker på samma gång som kamerahuset och objektiven. I och med de områdena jag fotar så har jag stort behov av extrabatteri och minneskort och det är det ni ser till vänster. Jag har alltid ett fulladdat batteri i väskan samt 2 st 16gb minneskort (ett utlånat här) och så har jag mitt 32gb i kameran. I och med det här behöver jag aldrig oroa mig över att minne och batteri ska hejda mig när jag fotograferar. I dagsläget klarar jag mig med två extra minneskort, men ska nog köpa ett till snart. Sedan har jag en minneskortläsare och trådlös fjärrkontroll för utlösare. Jag vet inte när jag skulle använda det sistnämnda utanför lägenheten haha men det är alltid med för säkerhets skull. Sedan har jag minneskortläsaren alltid i väskan ifall jag i sista stund inser att jag måste/kan ha min dator med mig. Alla dessa saker kan du köpa lite här och var. Både på typ Clas Ohlson och i diverse fotobutiker!



Sist men inte minst -kameraväskan! Det är en Flipside 300 från märket Lowepro och den köpte jag också i samband med nyköpen (på Scandinavian Photo för att vara exakt). Jag fastnade för denna dels för att den har bra med handtag, har flera mjuka isolerande delar inuti en kan justera samt en massa fack för olika saker. Men. Det bästa med den är att öppningen är i ryggen, vilket betyder att ficktjuvar inte kommer åt någonting i den. Sjukt bra grej! Jag oroar mig inte över extrabatteriet eller minneskorten heller för de brukar jag ha i fickorna/BH'n när jag plåtar och plånbok i fickan på 'locket'.

 
 
 
 
Jag är ganska säker på att jag inte har glömt något. Jo, en liten duk att torka av linserna med! Annars ja, det här var min utrustning liksom. Och jag vill verkligen understryka vikten av en bra kameraväska och extragrejer om du plåtar mycket! Samt pretty please, fokusera mer på bra objektiv än nyaste kameran! Emma Svensson har en jättebra objektivguide här. Om det är något ni undrar mer om när det gäller utrustningen så är det bara att fråga. Men observera att jag inte är världsexpert.
 
 
 



My photo equipment! Try The Google translator in the sidemenu!
#1 - elise

åhh tack i massor massor massor för detta inlägg! :D

Svar: Varsågod :*
Sister Disco

#2 - Maria Ekblad

Har också en 6D, supernöjd. :D

#3 - Julia

Åhhhh vill också haaa, haha jag har en 700D men vill uppgradera mig lite