The 2015 list -photography version;
Jag har gjort en egen slags årssammanfattnings-lista, fast som gäller mina fotouppdrag & projekt. Det var jäkligt svårt, men här är listan i alla fall och kommentera gärna om du är fotograf och lånar listan så jag får läsa/se!



Mest intensiva: Popagandafestivalen & West Pride-festivalen.
Jag borde verkligen ha haft en stegräknare igång på mobilen när jag plåtade på Popaganda för jag sprang runt så. jäkla. mycket. Jag skulle ju fokusera allra mest på festivalområdet samt vimmel och det var mycket som skulle dokumenteras. Inte bara glada besökare utan även sponsorer, volontärer, matställen m.m. Det gick jättebra och var så jäkla roligt och om det var något så fanns min boss bara ett sms iväg och han kom med tips, önskemål och happenings i tid och otid vilket var super. Bästa bossen. Och jag fick ju även plåta konserter om jag kände att det fanns tid och det fanns det -massor. Jag klättrade i ljudtorn, trängdes bakom ljudtekniker, filmade en del och fotade såklart från dikena. Sedan West Pride-festivalen här i Göteborg var intensivt då jag var en del av regnbågsredaktionen och ja -vi jobbade nästan som vilken tidningsredaktion som helst. Blev tilldelade och önskade uppdrag, sprang iväg, kom tillbaka med minneskort och så iväg igen. Och dessutom tog jag på mig att plåta klubbar tre dagar i rad vilket var svettigt, slitigt men sjukt roligt!



Mest annorlunda: mensplåtningen.
Jag hade denna plåtningen i juni och hade planerat den sedan vintern. Det var ett projekt jag tänkt på länge och är så himla glad att den blev av, pga var min bebis från början till slut. Och även lite nu med. Fler bilder finns här!


Mest utvecklande: Emelie Casper & Josefin.
Dessa plåtningar var utvecklande på flera och olika sätt. Det enda de shootsen hade gemensamt var att jag jobbade med ljuset, då båda hade svåra ljusförhållanden. Den ena ojämna med soligt och skuggigt och den andra svårt direktljus som jag tidigare totalvägrat. Med Emelie Casper jobbade jag också med den nakna kroppen och dessutom en som inte tillhör den allmäna normen. Och med Josefin ville jag ha lite mode-fokus men med uttryck som kanske inte är så normriktigt. Fler bilder finns här och här!



Mest nervösa: Seinabo Sey.
Detta var ju min första testplåtning för Rockfoto och just därför var jag oerhört nervös innan. Men det gick bra, jag hade superkul och jag fick fin feedback av dåvarande bildredaktören. Fler bilder finns här!


Svåraste: Zhala.
En av mina sista testplåtningar för Rockfoto innan jag fick bli en del av crew'et men när jag stod där längst fram på Pustervik så tänkte jag flera gånger 'nu är det ju totalkört'. För det var den absolut svåraste ljussättningen jag varit med om -både supersvagt och blixtsnabbt blinkande. När jag sedan satt och redigerade på natten på McDonalds så tänkte jag fortfarande att det var kört. Bilderna var ju brusiga och jag kunde inte ljusa upp mer än vad jag gjort. Men jag fick faktiskt ingen negativ feedback och kanske någon månad senare fick jag frågan om jag ville fortsätta :)))


Finaste: Mona & Johans bröllop i Stockholm.
Detta var ju inte det enda bröllopet jag plåtade i somras, men detta var med nära vänner som gifte sig. Ögonen tårades bakom linsen exakt hela dagen, det gick jättebra med fotandet och porträttplåtningen som var i direkt solljus och det var bara så jäkla roligt. De frågade ju mig i första hand som fotograf men det blev ju extra fint alltihop då de även är vänner såklart. Så mycket känslor bredvid det proffessionella. Under middagen hade jag så många gråtattacker på kort tid som aldrig förr haha. Det var en ära att föreviga deras dag, verkligen. Fler bilder finns här!

Mest stolt över: Popaganda.
Såklart. Som många säkert redan vet så hade jag, efter ha plåtat åt Festivalrykten 2014, ett mål att vara festivalens officiella fotograf i år och efter jag mailade dem redan förra december så gick drömmen i uppfyllelse. Jag är stolt dels över att jag vågade maila, peppade, drev på men även över hur bra jag tycker jag lyckades med uppdraget. Jag fick några av mina absolut bästa konsertbilder, miljö och vimmelbilder därifrån och jag öste på utan att varken känna press eller tänka att 'jag fixar inte det här'. Jag hade tät kontakt med chefen om hur allt gick och jag hann utan tvekan även ta hand om mig själv under tiden. Bilder från dag 1 finns här och dag 2 här!


Roligaste: Silvana Imam + Beatrice Eli och Saga Becker + Nour El-Refai.
Jag hade plåtat både Silvana och Beatrice tidigare men att plåta en gemensam konsert var jag så sjukt taggad på och även lite nervös. Är ju två av mina absoluta favoritartister. Det blev varierat då de har ju helt olika stil, det var ytterst perfekt ljus och Liseberg med publik ända bak till promenadstråket. Att plåta Saga och Nour var kul och nervöst också pga två favoriter men även för att jag hade ett litet team med makeup-artist (Alice Lönnblad) och fotoassistent (Stephany Franky). Jag och MUA'n hade planerat i kanske två månader och hon gjorde ett jättejobb med inspo-skisser och hyrning av allt de hade på sig. Sedan var det såklart också roligt då det blev precis som jag ville. Kaxigt och power i överflöd! Fler bilder från dessa två plåtningar finns här och här.





2015 var ett minst sagt roligt, utvecklande och framgångsrikt år för mig när det gäller fotograferandet. Jag har gjort så olika grejer och saker jag förut bara kunnat drömma om. För mig har det inte funnits gränser överhuvudtaget utan jag har bara öst fram som ett ånglok med min motivation och inspiration. Men framförallt har jag hela hela tiden sökt efter nya utmaningar och kunskaper. Jag kommer fortsätta på samma sätt nästa år, men såklart ösa på ännu mer när lusten fortfarande är lika hög och det är väl mer praktiska saker jag önskar av nästa år. Så som lite nytt i utrustningen och en studio/kontor. Men jag är oerhört taggad på året som kommer med alla nya idéer, projekt, uppdrag och erfarenheter. Redan nu i januari har jag en del spännande grejer på G!





A summary list I've made about my 2015 when it comes to photography. Try the Google translator!
#1 - beccyy - en hamsterblogg

Spännande att se! Duktig du är :)

Svar: Tack så mycket!
Sister Disco