About why queer is not a choice;


Jag kom ju ut som queer september förra året och jag känner att för mig är det ett ganska urvattnat ämne. Jag kan skriva och prata om det öppet ibland men jag orkar däremot inte förklara det längre. Det är väldigt många som frågat mig om begreppet, vilket är förståeligt, men det är ganska tröttsamt efter ha gjort det nästan varje vecka i 10 månader. Folk får liksom söka på Google.

Däremot, en annan sak som jag vill prata om och understryka är att jag inte har gjort ett VAL. Jag gjorde ett val att komma ut, men inte ett val att 'bli' queer för det är inte något en blir. Varken för mig eller någon annan. Om vi säger såhär; Människor som inte är heterosexuella (främst cis) är ju väldigt väldigt mycket mer utsatta på alla möjliga sätt och i alla möjliga sammanhang. Det är fakta och inte diskuterbart, men det hoppas jag att de flesta har förstått/märkt/hört (annars: google åter igen). Så om jag nu skulle kunna göra ett val och hade velat leva hyfsat problemfritt (ang. sexuell läggning för min del). Då hade jag väl valt att vara heterosexuell. För då skulle jag t.ex. vara laglig i 79 länder till och skulle inte riskera dödsstraff i 5 länder. Det skulle vara större chans att min psykiska hälsa skulle vara bättre pga jag inte skulle vara utsatt för hatbrott och vardagligt förtryck på samma sätt, oavsett i Sverige eller någon annanstans. Men skulle jag ens FÖRSÖKA leva heterosexuellt hade det varit mitt livs största lögn och det hade känts rent ut sagt för jäkligt. (Obs för mig, jag skulle aldrig någonsin shame'a någon som är osäker eller inte kommit ut för sig själv/andra).

Så nej. Att vara queer är inget val, precis som att min ögonfärg inte är det och inte heller min längd. Men hur jag lever som queer är ett val och min och endast min ensak. Aldrig någonsin för någon att kritisera. Punkt slut.



Ps. Jag är medveten om mina previlegier. Att jag är vit, normfungerande och är cis-person, så dessa ord är helt utifrån mig. 





About how tired I am of explaining the term queer and why it's not a choice. Try the Google translator in the sidemenu!
#1 - elise

så bra skrivet och så viktig sak att ta upp <3

#2 - Emelie

Så grym du är!

Jag och min kille tänker flytta ner till Göteborg, ända ifrån västerbotten i höst. Känns fantastiskt! Har du tips på boende, hojta gärna! Kram