Copenhagen in 19 hours;
Från sent fredagskväll till lördagskväll var jag alltså i Köpenhamn med min bästa vän Sebastian. När vi kom fram gick vi till hotellet, checkade in, lämnade våra grejer och promenerade iväg för att att gå på krogen. Har inga bilder från då för upptäckte att jag glömde minneskortet på hotellet.. Vi hade det superkul ute på några mysiga skitiga pubar, förutom att vi upptäckte att Köpenhamn är helt galet sexistiskt. På ett och samma ställe skällde jag ut 2 vidriga snubbar, både för att ha tagit tag i mig och objektifierat mig, Sebastian och andra tjejer på dansgolvet. Inte bara läskigt hur de betedde sig utan även deras förvåning(!!) när jag skällde ut dem. Så sjukt. Men vi var okej ändå och hade det ändå 90% roligt. Vi var på Byens Kro och Basement Bar och något random. Det var ändå värt trots skiten hehe.
 
 

På lördagen vaknade vi lite väl sent men när vi tillslut kommit upp och checkat ut begav vi oss på jakt efter brunch.

Köpenhamn är verkligen helt sjukt fint. Byggnaderna känns som en blandning av brittiskt och svenskt och med massa fina välskötta träd.

Jag hade tidigare hittat detta stället, Kalaset, på Happycow som skulle ha uppskattad veganbrunch. Det ligger på Vendersgade 16.

Värsta hipsterstället. Vi älskade det. Dessutom har de öppet väldigt sent med bar och DJ's, men det får en upptäcka en annan gång.

Så till najs indiemusik åt vi brunch och en jäkligt fantastiskt sådan. Med sojayoghurt, bröd, röror, pålägg, grillade grönsaker m.m.

När vi var mätta och smält maten lite promenerade vi vidare genom ett regnigt Köpenhamn.

Vi hade siktet på Christiania, men då fick kameran åka ner i väskan iom fotoförbud. Vilket var förståeligt men också lite synd för det var väldigt mysiga byggnader och områden där. Det var väldigt ovant att känna så mycket doft av weed, det var verkligen så en kunde skära i luften med en kniv när vi kom in på stora plätten med uteserveringar. Och att se exakt alla slags möjliga människor köpa i små bås och röka. Ingen av oss är ett stort fan av det men var intressant att se och fint område att hänga på. Vi tog varsin öl på en högre höjd och bara pratade väldigt länge.

Och vi käkade jättegod currygryta på mysiga Morgenstedet (alltså ej stället ovanför) innan vi gick vidare.

Sedan tog vi tåget, lite bakfulla och trötta, tillbaka till Göteborg.



Vi kom överens om att det var det bästa dygnet på riktigt länge och att vi måste åka tillbaka någongång. Konsten att hinna med så mycket ändå, det är fint. Förutom sexismen där på fredagen så var det verkligen en underbar liten resa.
Många superlativ i detta inlägg hehe.




From when me and my best friend was in Copenhagen from late Friday evening to Saturday evening.
 
 
 
#1 - Kaneli

Åh Köpenhamn är verkligen megafint! Så synd att jag inte längre bor i Lund och kan åka över lite när som helst hehe.