Edinburgh, day 3 part 3;
Här kommer de allra sista bilderna från Edinburgh!


Jag och Jennifer möttes upp igen efter powernap och promenerade genom Gamla stan. Vi hade ingen aning om vad detta är för hostel, men låter ju fett :)))

Tyvärr så råkade jag försova mig lite till vår guidade spöktur, men vi gick till Forest Café141 Lauriston Place medan vi väntade på en annan och senare tur.

Forest Café är volontärstyrt och påminner väldigt mycket om ett kulturhus pga målningar och affischer överralt, vegansk mat och plats för spelningar i källaren. Gillade det mycket, som den gamla punkaren jag varit hehe.

Nu är jag inte förtjust i alkoholnormen för fem öre, men jag gillar idén att en får ha med sig egen alkohol. Eller alkoholfritt såklart. Mysigaste förfestplatsen oavsett ju?

Detta blev enda dagen av min resa som det regnade (sådan tur!!!), men det var jäkligt mysigt när det mörknade till och regnbågen tittade fram bakom tornet.

Sedan gick vi då på guidad spöktur som började på Princess Street med historier om avrättningar, klasshistorik och liknande saker och avslutades på Greyfriars Kirkyard. Sjukt att det är strax över 1000 gravplatser men mer än 10 ggr så många fler är begravda där egentligen. Minns inte siffrorna exakt, men ungefär så. Det har tydligen hänt en jäkla massa övernaturligt där och mellan 1990 och 2006 finns 350 dokumenterade attacker och 170 personer har kollapsat. Det var lite läskigt inne på Covenantors Prison där det hänt mest saker men vi hade tur. Såg sedan på hotellrummet en dokumentär på Youtube om kyrkogården och då bara wtf, där har jag varit OCH ÖVERLEVT haha. Ovan förresten är Greyfriars Bobby's gravplats, som ska ha varit för en hund som gick bort efter att ha suttit vid sin husses gravplatser i typ 12 år. Inte jättetroligt, men en fin historia i alla fall.

Dagen efter, måndagen den 1 juni, gick jag upp tidigt, packade ihop mina saker, slängde lite längre ögonkast på fina området jag bott vid och åkte hemåt.




Min Edinburgh-resa var verkligen helt perfekt. Jag fick en ny kompis i Jennifer, har promenerat väldigt mycket, sett otroliga byggnader, ätit grym veganmat och kikat in i små fina platser och butiker. Bara haft det fantastiskt fint och mysigt helt enkelt. Jag blev faktiskt så pass förälskad i staden att jag påväg hem kollade upp fotoutbildningar på universitet haha. Hittade något som kanske hade varit något, men får se.

Edinburgh, dag 3 del 2.
Edinburgh, dag 3 del 1.
Edinburgh, dag 2 del 2.
Edinburgh, dag 2 del 1.
Edinburgh, dag 1.




My last photos from Edinburgh, mostly part 3 of day 3. Coffee at wonderful Forest Café and ghost tour through Old town and Greyfriars Kirkyard. My Edinburgh trip was really perfect. I got a new friend in Jennifer, walked a lot, seen incredible buildings, I've eaten awesome vegan food and been into small lovely places and shops. Just had an amazing and cozy time. In fact I felt in love with the town so much that I checked up photography courses at universities on my way home haha. Found something that might seem interesting, but we'll see.

Edinburgh, day 3 part 2.
Edinburgh, day 3 part 1.
Edinburgh, day 2 part 2.
Edinburgh, day 2 part 1.
Edinburgh, day 1.