Alla är genusfotografer;
Såg ni gårdagens första avsnitt av andra säsongen med 'Alla är fotografer'? Om inte så borde ni det, verkligen. Jag ska förklara varför det är så sjukt viktigt.


Programmet är ju med Henrik Schyffert och Johan Rheborg och helt enkelt går ut på att de ska bli bättre fotografer. Förra säsongen så fick de väldigt mycket kritik för att befästa könsroller och inte ha något genustänk när de fotograferar. Detta avsnittet handlar om att de ska komma till insikt om saker och ting och bryta mönster.

Och de gav varandra uppdrag. Johan skulle fota en kvinnlig teaterchef som ska visa hennes maktposition och Henrik skulle fota en genuskorrekt underklädesreklam.

Nina Åkestam som är reklamforskare berättade om en normbrytande reklamkampanj med två papper och två barn som enligt siffror sålde hur bra som helst. Ett vanligt argument om det som säljer bäst är ju att göra som en alltid gjort -hålla kvar normer. Vilket alltså inte stämmer.

Hon pratade så jäkla bra alltså.

Henrik fick hjälp av fantastiska Tomas Gunnarsson aka 'Genusfotografen' och fick en käftsmäll av insikt om hur olika kön representeras på olika sätt.

Och Johan träffade fotografen Emilia Bergmark-Jiménez som pratade om bl.a. nakenhet..

... och kroppspråk.

Henrik använde sig av redan tagna reklambilder men bytte plats på könen.





Med tanke på hur Johan och Henriks bilder såg ut förra säsongen så tycker jag att de faktiskt gjorde enorma framsteg. Som Tomas Gunnarsson nämner i ett inslag; 'en kan inte bryta alla normer på en gång'. Men en måste börja någonstans. Jag är själv ganska genusmedveten och normkritik ligger väldigt nära mig rent naturligt men programmet inspirerade mig ändå så. himla. mycket. Jag kom till insikt om så väldigt många saker med mig själv och mig i egenskap av fotograf och har alltså redan hunnit rannsaka mig en del. Jag känner att jag har fått en starkare tydlighet i vad för slags fotograf jag vill vara och vilka medel jag vill jobba med (i den mån det går). Självklart är ju inte detta avsnitt bara viktigt för oss fotografer utan för de som har vilket jobb som helst. För genustänk och normkritik är något som behövs i exakt alla rum i olika former.

Jag har faktiskt redan fått en ny projektidé och har fått min första favoritfotograf någonsin, men jag berättar om hen vid ett annat tillfälle. Och det ironiska är att jag idag fick ett mycket intressant samtal och förfrågan som involverar både fotografi och normkritik. Men mer om detta om det blir spikat. * Possible cliffhanger*


Men glöm nu inte att kolla på 'Alla är fotografer' här.

#1 - Hedvig

Tack för tipset, sjukt intressant och bra avsnitt! MVH en som brukar läsa din blogg och gillar tipsen du delar med dig av.