the big Pinterest guide;

De flesta har nog någorlunda koll nu på vad Pinterest är eller har åtminstone hört namnet här och där. Men jag är inte den som är den utan tänkte ändå förklara lite hur det funkar, varför det är fantastiskt och vad jag pinnar för bilder. En liten grundkurs alltså. Men först, det här med att jag har över 32 000 följare? Whats up with that?! Så himla sjukt, speciellt om en tänker att jag har way more följare än vissa storbloggare. Då känns det ännu sjukare haha. Men roligt att många följer en såklart! Nåväl.

Jag brukar säga att Pinterest är som ett välsorterat Google iom att det är en gigantisk bildbank där folk själva lagt in bilder. Antingen sina egna eller andras. Men det är också en community och som en hårddisk på nätet då en kan spara ('pinna') bilder en gillar i egna mappar ('boards'). Och det är en community på så sätt att en har ett login och kan följa andras mappar, antingen alla eller några specifika. De över 30 000 är alltså folk som antingen följer 1 av mina mappar eller flera. När 'pinnaren' sedan lägger till fler bilder i dessa mappar så dyker det upp i ens flöde på första sidan. Som Facebook alltså fast med bara bilder.



De här mapparna ('boards') har jag:



Och så går vi igenom mina mappar lite en i sänder:



VEGAN FOR LIFE.
Hit 'pinnas' bilder på veganmat och oftast med tillhörande recept. Sådant jag vill testa eller som bara inspirerar mig helt enkelt. Mappen ger väl en känsla av 'WTF ÄR DET VEGANSKT?' ungefär. En av sakerna som är bra med Pinterest och i synnerhet med matbilder är att när en klickar på en bild så den förstoras finns en knapp över bilden 'View website' och en kommer dit där bilden finns från början. Alltså till recept.



HOME.
En av mina absoluta favoritmappar just nu iom att jag flyttar om lite mer än en månad(!!) så här hamnar en massa inspiration för mitt nya hem. Just nu är det ganska mycket vitt, svart, minimalistiskt, diskreta lampor och förvaring.



ART & WORDS.
Jag är extremt svag för låttexter och citat så här hamnar väldigt mycket sådant men även andra klockrena ord och snygga konstnärliga bilder av ungefär vadsomhelst.



BEAUTY & STYLE.
Hit har jag pinnat 1179 bilder vilket gör den mappen till min största. Och som det låter handlar det om ytliga ting, allt från kläder till tatueringar, smink och hår. Sådant som inspirerar mig stilmässigt eller jag bara tycker är snyggt.



PEOPLE.
Har jag namn på snygga personer eller personer som klär sig snyggt som jag hittar bilder på så hamnar de här, istället för den ovan. Och det verkligen vara vilka som helst med olika yrken osv osv. Men absolut oftast icke-män :))) Så obs: dreggelvarning.




ANIMALS.
Kort och gott bilder på djur. Gulliga, knäppa, roliga, finurliga, söta. En behöver ju sådant ibland ni vet. Eller ofta.



EARTH.
Min minsta mapp med bara 72 bilder just nu, men jag har börjat uppdatera den lite igen. Här finns allt från fantastiska miljöer och byggnader till platser jag vill besöka.



Sedan har jag en privat där jag samlar inspiration för kommande plåtningar, men den vill jag fortsätta hålla för mig själv. Känns så personligt liksom hehe. Men ja, jag älskar verkligen Pinterest och hänger nog där lika ofta som instagram och andra sociala medier. Bästa guldgruvan på nätet för inspiration så det är lätt att fastna. Men värt! Ni hittar mitt konto här i alla fall och om ni själva har ett konto får ni gärna kommentera med en länk nedan. Puss!






A guide about Pinterest and my boards. Try the Google translator in the sidemenu!