Den som flyr från IS har inget val men vi privilegierade kan välja att skaffa perspektiv;
(från min Paris-resa 2013)


Beirut. Paris. Syrien. Medelhavet. Asylsökande som blir misshandlade och boenden i brand. Det är så extremt svårt att komma på något att säga som inte redan sagts. Däremot är det, som Frida skriver, väldigt väldigt viktigt att försöka behålla perspektiv på saker och ting. Att det som flyktingar flyr ifrån är sådana grupper som IS. Igår var jag på en välgörenhetsgala till förmån för Läkare utan gränser och en deltagare sa en intressant sak att många ger upp hoppet om religion när sådant här händer, vilket är så synd för att bejaka sin tro är en rättighet men det är extra synd då folk nog inte förstått att terrorism har ingen religion. Men jag kan ändå inte komma ifrån tanken att fan, nu kommer luften strypas ännu mer för flyktingar för att folk inte kan skilja på saker och ting.

Jag kan inte säga så mycket mer då jag inte själv har sett terrorn i vitögat. För att jag dels inte har varit på fel plats vid fel tillfälle men framförallt är jag fullproppad med privilegier. Det enda en kan göra är att läsa på och stå upp för sina medmänniskor där ute. De som vaknar till ljud av dödande vapen och kämpar för frihet på vatten.



EDIT: fick just helgens första gråtattack. Varför? Detta:

Blind Muslim Trust Experiment

Detta klipp är extra viktigt i dessa tider, vi får inte låta rädslan ta över och hatet växa! :)

Posted by STHLM Panda on den 14 november 2015