Meet Elliot;

Grafisk design: Rebecca Zetterlund.


Något jag är extra stolt över med mitt material i FLUiD är denna intervju med min vän Elliot om hur det är att vara funkisperson och icke-binär. Det känns så himla viktigt då det finns så mycket fördomar, 'bara' att vara cis-person som funktionsvarierad betyder att många har förutfattade meningar om en. Men icke-binära funkisar får ju ännu mer sällan komma till tals. Och Elliot gör det jäkligt bra.

Kolla in hela numret här!





Here's the interview with a friend of mine that I made for FLUiD and I'm so proud of it. Because it's not often that non-binary and disabled persons has the opportunity to speak out. And Elliot do it well.

Check out the whole issue here!
#1 - Daniella 🌙

Heter det inte HBTQ? Jag gick en utbildning i somras där det benämndes som så, och det var RFSL som hade utbildningen. Vad förvirrande det är med alla som säger olika! Jag är queer och känner mig inte säkrare med begrepp ändå...

Svar: I vilket sammanhang menar du nu? Att vara icke-binär handlar om ens könsidentitet och inte sexuell läggning. T.ex kan en ju vara cisperson OCH lesbisk. Plus att det är problematiskt att du anger en slags källa när det är en individ som identifierar sig själv. Är inte så att jag sitter och chansar med begrepp.
Sister Disco

#2 - lovisa

jag tolkar Oh night dreamers kommentar som en fråga rent språkligt. det står ju LGBTQ i din intervju med elliot, men att hon på sin utbildning lärde sig att förkortningen var HBTQ och därmed undrar vilket som är den riktiga, rent språkligt.

sedan tänker jag att jag även kanske har svar på frågan. det heter HBTQ på svenska, men den engelska översättningen blir LGBTQ eftersom de oftare talar om lesbian och gay istället för homosexuell. kanske? eller?

oavsett: superbra intervju! älskar att du är så produktiv och idérik!!

Svar: Ja om det handlar om HBTQ-ordet i sig så är det uppbyggt på ett annat sätt på engelska ja och troligtvis av den anledningen som du säger.

Tack så jättemycket!!!!
Sister Disco

#3 - Vicky

"so you have the same feelings as us" .... vill gråta.

Svar: Eller hur. Så jäkla galet.
Sister Disco