The Woodmans;









Bilder från Pinterest.
 
 
Jag bara måste tipsa om en dokumentär jag såg i helgen! Det finns en utställning på Moderna Museet i Stockholm nu med bilder av fotografen Francesca Woodman. Jag hade aldrig hört talas om henne innan men när jag kikade in på SVTPlay så såg jag att det fanns en dokumentär uppe om henne. Helt perfekt då jag redan kollat runt lite efter fotodokumentärer. Och alltså wow. När jag kollat klart på denna, som heter 'The Woodmans' på engelska, så var jag HELT omtumlad. Dels av hennes verk och idéer, befrielsen i det kreativa arbetet, sorgen både för henne men även för hennes föräldrar då hon avslutade sitt liv när hon var 22 år och också då inspirationen pumpade stenhårt i mitt blod.
 
Det är så himla mycket i hennes tänk och abstrakt fina fotografier som tilltalar mig. Det är väldigt svårt att förklara exakt. Hon måste verkligen varit egen för sin tid. Okej färdigsvamlat, ni får helt enkelt kolla dokumentären. Och kom ihåg den engelska titeln ifall det försvinner från SVTPlay!
 
 
Klicka här för att titta!
 
 
 
 

Last weekend i watched the documentary 'The Woodmans' about the photographer Francesca Woodman and it totally amazed me. Just watch it.
#1 - Sandra

Såg också den här och blev helt stum. Wow, vilken kreativitet!

Vet inte om du såg mitt svar på din fråga i min blogg. Men anledningen till att tävlingen kostar är för att vi ska kunna erbjuda priser till de som vinner. Vi har aldrig anordnat ett fotomaraton tidigare och när jag kikade runt efter referensmaterial så visade det sig att alla fotomaraton jag stötte på tog ut en avgift för alla som ville tävla. Vi har den billigaste avgiften jag hittat hittills vilket känns väldigt bra. Karlsborgs kommun står som arrangörer och som kommun får man inte gå plus så vi kommer omvandla alla pengar vi får in till vinster och omkostnader för projektet. Min totala kulturbudget för ett år ligger på 40 000 och därför skulle vi aldrig ha råd att lägga 15 000 på prissummor för en fototävling. Sen kan man såklart anordna en som är gratis och där man inte vinner någonting men frågan är hur många som skulle velat delta då. Vi gör det som sagt för första gången och testar oss fram!