Om sorg, ilska, kamp, syskonskap & HBTQAI+fobi;


Det är fortfarande så himla svårt att ta in det som hände i Orlando. Det är nästan det enda jag tänker på just nu och exakt varenda känsla en kan känna flödar i min kropp. Sorg, ilska, hopplöshet, kampstyrka, uppgivenhet, frustration. Allt. Mitt huvud och hjärta är sprängfullt med kärlek och ord jag vill ge alla mina HBTQAI+syskon världen över (och speciellt icke-vita som var majoriteten av de som blev mördade i helgen). Vill bara krama er allihopa. Kompisar, vänner, bekanta och främlingar. Och utbyta styrka och starta revolution, såklart. Vetefan vad vi kan göra alltså mer än att hålla ihop, försöka synas lite mer, skrika lite högre och ställa högre krav på makthavare.
 
Och media, herregud media. Jag är helt obeskrivligt trött på diverse medier som fortfarande enbart benämner Pulse som nattklubb och det som hände för enbart terrordåd och inte även hatbrott. Och folk som tjatar om vapenlagar och religion. Ni förminskar oss HBTQAI+personer genom att inte synliggöra vad för slags klubb det hände på och vilka som var måltavla. (Och hur vet ni att det inte fanns muslimer inne på klubben?)
 
Nästan framförallt blir jag så fruktansvärt frustrerad och ledsen över att folk verkar mer intresserade av att snacka vapenlagar än om HBTQAI+fobi. Om vapens vara eller icke vara istället för att prata om förtryck. Det som det faktiskt grundade sig i. Icke-heteros mördas varje dag världen över -det är ingen hemlighet och så länge det finns HBTQAI+fobi så kommer det fortsätta. Oavsett strikta vapenlagar eller ej, för förtryck sitter i grunden i tankarna. Det är där det börjar och det är det som behövs uppmärksammas allra mest. Hur kan folk inte förstå detta?
 
Jag är förskräckt över varenda händelse som resulterar i att mina syskon blir sårade, misshandlade, hånade, förminskade och mördade. För att vi är dem vi är. Vi är oss själva. Men lika stärkt blir jag ändå, ty kämparglöden för mina syskon levlar upp tusen gånger om. Jag kommer aldrig sluta brinna för mänskliga rättigheter, både för mig själv och andra. Nu håller vi ihop och ger förtryck samt normer långfingret ännu mer, hörrni. Vi får aldrig ge upp.
 
 
 
 
 
 
 
I can't stop thinking about the hate crime in Orlando last weekend. Here are my thoughts -try the Google translator!
#1 - Krister

Glöm inte att den som är väldigt pro HBT kan vara rädd för sina heterosexuella känslor dvs homofobi och heterofobi är frukt från samma träd.

Svar: Vad snackar du om? 1) En säger inte enbart HBT längre, 2) Heterofobi, det existerar knappt. Tänk på heteronormen. 3) Vet ingen HBTQAI+person som är rädd för sina "heterosexuella känslor" om de har sådana. Din kommentar makes no sense.
Sister Disco

#2 - Madeleine/Sister Disco

Förtydligande: Plus att HBTQAI+personer utsätts för strukturellt förtryck, så HBTQAI+fobi och heterofobi skulle jag verkligen inte säga komma från samma träd pga heteros ej är förtryckta pga vi lever i en heteronorm.

#3 - Anonym

Hej! Jag är lite nyfiken på vad du syftar på med den här meningen: "(Och hur vet ni att det inte fanns muslimer inne på klubben?)"

Svar: För att folk har snackat fientligt om muslimer pga gärningsmannen hade nämnt IS när han ringde polisen.
Sister Disco

#4 - Anonym

Hur tänker du kring att det är fel att kalla det ett terrordåd? Det är ju vad det faktiskt utreds som, då det verkar ligga ett politiskt motiv masskjutningen.

Svar: Hade visst glömt att ändra i blogginlägget, precis som jag gjorde tidigare idag på övriga sociala medier till "enbart terrordåd och inte även hatbrott".
Sister Disco

#5 - Anonym

Tack för ditt svar om citatet jag undrade över! Men jag förstår ändå inte kopplingen. IS terroriserar ju andra muslimer varenda dag i Syrien, Irak osv. Vanliga muslimer och IS har ju inget med varandra att göra.

Svar: Jag vet allt detta men jag menar själv att det är orimligt att folk pratar illa om muslimer nu efter händelsen, då det kanske finns muslimer bland de döda eller skadade who knows. Och därför är det irrelevant. Fattar du vad jag menar?
Sister Disco

#6 - Anonym

Tack för svar igen :) jag tycker inte att den kopplingen passar i sammanhanget. Huruvida muslimer befann sig på klubben eller inte spelar ju ingen roll. Att prata illa om muslimer som grupp och på något sätt koppla ihop muslimer med IS är irrelevant att göra oberoende av om muslimer fanns på klubben eller inte. Förstår du hur jag menar? :)

Svar: Men vi kommer ju fram till samma slutsats? Jag menade ju också att det är irrelevant att nämna muslimer i sammanhanget överhuvudtaget, men jag skrev med det som kritik mot de som gör det.
Sister Disco

#7 - Anonym

Njae. Du missar min poäng. Genom att du påpekar att det kanske var muslimer på klubben så nämner du ju själv muslimer i det sammanhanget. Det blir en paradox.