Calvin Klein, vilka underbara budskap ni förmedlar till våra barn.


något som gör mig fruktansvärt arg just nu är Calvin Klein's nya reklambilder.
hela Göteborg är pyntat med en gresande Eva Mendes och inoljad man med dålig hållning
och en himlans massa muskler.

men bilden ovan gör mig lite glad ändå. (Moa som har tagit den någonstans)
"Vilka underbara budskap vi förmedlar till våra barn."
-det som gör mig glad är att det inte bara verkar vara jag som tänker så.

för det är ju precis så det är vilket gör mig så himla frusterad.
det handlar om budskap och hur lätt det faktiskt är att påverka barn och tonåringar.
hur samhället skapar sexism och ideal, vilket leder till att många lider av kroppskomplex
och depression för att ens kropp inte ser ut som de där Photoshopade modellerna.

men jag pratar inte bara om budskap om hur ens kropp ska se ut,
utan även i detta fallet om just kläderna och hur bilden ser ut.
för har ni tänkt på hur mycket reklam skiljer sig från reklam?
kvinnor och män alltså.
männens underkläder ska oftast vara hyfsat stora och bekväma av bomull,
medan kvinnors helst ska vara så minimala som möjligt och bara spela på sexighet.

men uppenbarligen finns det kvinnor och tjejer som inte alls
tycker att de där spets-stringtrosorna sitter snyggt på en.
och det är problemet knyts samman med ens kropp, att man inte tycker man passar i allt.
vilket i sin tur brukar leda till att man letar en massa fel här och där.

komplex kan växa fram på skrämmande många sätt -och hur snabbt som helst.
är det verkligen så vi vill ha det, Calvin Klein?





please use the Google-translator, from Swedish.
#1 - sabina

Skitbra skrivet! Håller med. Jag har själv extrema komplex över min kropp och sånt här gör ju inte saken bättre direkt.. :/

#2 - Evelina

Jättebra skrivet! Och framförallt hetsar det unga till att ha sex, att använda fina underklädet i fel material som kan leda till infektioner och tro att människor faktiskt ser ut så där naturligt. Själv gick jag på högstadiet mitt i stringtrose hetsen och jag vet inte hur många som i efterhand berättar hur ont man haft av dom men så gärna velat vara häftig. Nej tacka vet jag H&Ms sammarbete med Sonia Rykel med rediga trosor!

#3 - Lisa

så jäkla bra skrivit! har aldrig gillat string eller spetstrosor. rediga trosor skare va! hotpants eller hipsters såna gillar jag!

#4 - Little Peaché

jag tycker det är underbara bilder och framförallt så tycker jag eva mendez är smashing.

hon har själv sagt att hon är så stolt över bilderna för hon var själv en gång en tjej med massa komplex.

Jag blir inspirerad av bilden att se efter min kropp och själ, hålla en sund vikt och unna mig fina underkläder.

allt behöver inte vara så dåligt.

en sexig tjej är inte likamed en dålig förebild.



men det är sant, att calvin klein återigen använder en halvnaken modell känns både daterat och uttjatat. Men om just deras reklam leder till sexism och kvinnoförtryck vettefan. hm katalogen ser ju likadan ut. och alla andra underklädesannonser för den delen med.

agents provocateur är ju också galet porriga... men det är inget fel på dem eller?

#5 - Candy

Jag förstår iofs inte vad det skulle vara för fel med att anspela på sexighet när det gäller underkläder? Där tycker jag det är helt okej. Underkläder för mig är sexiga attribut lika mycket som stöd etc. Jag tycker faktiskt att de flesta är sexigare med underkläder på, än helt nakna. Naket är så naturligt, varför inte göra det lite mer spännande i sängkammaren etc.?



Folk skulle ju kunna få komplex av vilken reklambild som helst egentligen. Men det bästa vore väl om de kunde blanda! Feta modeller, smala modeller, mulliga modeller etc. Dock verkar det som om det är främst kläderna du vänder dig mot här? Och posen? Och där kan jag inte hålla med.



Sen är väl detta reklam för underkläder om jag förstått det rätt? Då är det ju inte så konstigt att det är underkläder de visar. Däremot kan jag tycka att det är fånigt med en inoljad man och en grenslande kvinna. =P

#6 - Skinhead Barbiedoll

Det är en reklambild för underkläder.

Ingen jävla budskapsplansch.



Folk kan vara naturligt skitsmala. Finns någonting som heter goda matvanor, träning & snabb förbränning.

#7 - Madeleine

Little Peaché:

för mig får hon gärna vara stolt över sina bilder.

hon är ju inte ful precis. men jag tycker inte att det mest är det som det handlar om i det här.

jag tycker man ska vara väldans försiktig när det gäller att spela på sexighet. för det är som sagt lätt att sprida ett budskap om olika slags ideal.

att jag valde att just kritisera Calvin Klein beror allra mest för att de för ett par veckor hade reklam i typ hela staden, man såg det överallt. så då av ren naturlighet tänkte jag mer på dem.



Candy:

alla är vi olika, jag föredrar hellre bekväma underkläder med bra stöd än sexiga.

"varför inte göra det lite mer spännande i sängkammaren etc.?" det behöver man väl inte bara kläder till?

där håller jag med dig lite, många företag är väldigt ensidiga när det gäller val av modeller.



Skinhead Barbiedoll:

nej, men det handlar om vad det SÄNDER UT för budskap.

klart folk kan vara det, jag känner många.

men i detta fallet tycker jag att det största problemet är kläderna och poserna.

om man tittar tillbaka i tiden och jämför med nu, så känns det som att reklamskyltar snart kommer förespråka att man ska gå naken. för underkläderna blir mindre och mindre typ.

#8 - Candy

Självklart behöver man inte bara kläder för att göra det mer spännande i sängkammaren, men kläder kan fungera som ett sexuellt attribut. Kanske främst då underkläder? Jag säger inte att det är så för alla, bara att det är det för vissa och det är inget fel med det. Det är heller inget fel med rejäla underkläder och bomullstrosor. Jag använder även sådana.