Recept: världens godaste kolasås.
När jag öppnade kylskåpet för bara en liten stund sedan kom min naiva sida fram. På en hylla stod just den där lilla plast-kannan, och den såg ut att innehålla just den där kolasåsen. Den där kolasåsen jag och mina vänner trånade efter på mina kalas när jag var liten. Det var inte glass med sås, det var sås med glass! Och alla älskade det.

Jag blev alltså helt lycklig i hjärtat när jag öppnade kylskåpet innan.

Jag kan inte minnas att min familj någonsin har köpt hem kola- eller chokladsås från affären, utan mamma har alltid gjort sin egen. Och mamma gör världens godaste kolasås. Så det så. Det har jag alltid tyckt och kommer alltid att tycka.



Här är hennes underbara och väldigt enkla recept:


Ingredienser:
eftersom måtten nedan är anpassade
efter om man vill ha såsen på/i t.ex. kakor,
bör man ta dubbel sats om man ska ha det till glassportioner.

  • 150 g margarin
  • 2 msk kakao
  • 1 dl grädde
  • 2 dl socker
  • 1 msk vetemjöl
Blanda allt i en kastrull och låt det koka upp.




#1 - Marielle

mm, det låter riktigt gott :)

#2 - Sister Disco

sv till Marielle:

det ÄR det! Du borde testa någon dag :)

#3 - Alina

jo din är en av mina favoriter redan:) allt bra med dig?

#4 - Sister Disco

sv till Alina:

Vad fint sagt, nu blev jag jätteglad :)

Med mig är det bra, hur är det själv?

#5 - Lisa

Svar: hihi, fortfarande osäker dock :<

ÅH MUMMA!