Allt som är ditt -kritisk film om sexualbrott.
nej, vet ni vad? jag har efter många många försök fortfarande inte fått
svar från skivbolaget, så jag lägger upp min alldeles egna slutfilm från skolan ändå.
det är ett verk jag är stolt över, som jag har hållt på med på vårterminen i kursen
Feministiskt Focus på Kvinnofolkhögskolan, Göteborg.
jag behöver nog inte säga något mer om den, den talar väldigt mycket för sig själv.


 

ps 1. det är väldigt viktigt och skulle betyda mycket för mig
om ni kunde dela med er av tankar, känslor och åsikter när ni har sett den.
ps 2. lika mycket som det ovan skulle betyda, lika fint skulle det vara om ni

vill sprida den vidare. jag tror att det skulle behövas. bara om ni vill då, förstås.

 

tack!

 

 

 

 

 

 

 

the film I made in school before the breaking-up. it's a critical film about sexual crime, credibility,

guilt and society's view of perpetrators. the texts and song is in Swedish, though.

#1 - Rebecka

Som sagt; den är hemskt bra! Heja dig!

#2 - Evelina

Gud vad bra! fick en hård knut i magen som låstes upp när man fick se slutscenen. Åh, vi måste hålla ihop vi fina tjejer istället för att klanka ner på varandra!

#3 - Nikki

Så himla bra. Måste erkänna att jag snyftar lite här nu. Tycker det är så otroligt hemskt att det händer så mycket sådant. Verkligen en jättebra film.

#4 - Lisa

åh otroligt bra! jätteduktig har du vart. bra skådespelare i filmen med!

#5 - moi je joue

jag tycker att det är ett jätteviktigt ämne du tar upp, har läst både flickan och skulden samt en riktig våldtäktsman och sett uppdrag granskning etc.

det som dock kändes väldigt kontraproduktivt i din film är att i princip alla våldtäkter som illustrerades, utom möjligtvis en, skedde genom överfall och förövaren såg verkligen ut som en skurk vid alla tillfällen. det är ju det böckerna försöker få folk att tänka om kring. de flesta våldtäkterna sker ju inte via överfall men just för att det heter VÅLDtäkt har folk svårt att se det för vad det är om t ex förövaren är en pojkvän eller kompis. även att förövaren är en skummis med uppfälld luva bidrar ju också till att vidmakthålla myten kring vem som våldtar eller inte. hade varit trevligare med ett lite mer nyskapande perspektiv på våldtäkter och förövare. men som sagt, viktigt ämne.

#6 - Tuva

Så det är detta du knåpat på, grymt förvånad över att ni alla har fått till det så bra!



Vi tjejer borde vara mer som getingarna i en bikupa, vi måste hålla ihop och stötta varandra!

#7 - Madeleine

moi je joue:

jag är fullt medveten om att det kanske är vanligare att en anhörig begår ett sexuellt brott. men jag valde att göra så som jag gjorde, för att jag ville ha olika situationer. visa att inte alla våldtäkter och överfall sker i parker på nätterna, till exempel. och att överfallaren har en uppfälld luva är endast för att jag vill att man ska betrakta offret och dess känslor, istället för gärningsmannen. rent bildmässigt alltså. dessutom ville jag också göra gärningmannen anonym för att folk har förutfattade meningar om hur denne "brukar" se ut.



det känns som att vi är nästan på samma spår, fast på olika sidor. jag förstår vad du menar, men jag har tänkt lite annorlunda och det medvetet.

#8 - Linda

himla bra film!

#9 - leone

du är så himla klok och jag hoppas att du får höra det hela tiden, för att det förtjänar du.

filmen iallafall. den var bra. riktigt bra. saker som våldtäkt uppmärksammas alldeles för lite.

#10 - L

Det är med en klump i magen och tårar i ögonen jag kollar på din film..så himla viktigt ämne du tar upp och jag tycker inte alls att det är fel att du har gjort överfall med anonyma främlingar, för sånt sexuellt våld finns även om de flesta fallen av sexuellt våld sker mellan personer som har en relation till varandra.

Det hände mig, i ett skogsparti, på väg hem från vagnen av en för mig okänd utländsk man, japp så var det även om det inte är det vanligaste sättet. Det konstigaste av allt är kanske att jag bara kände lättnad när åtalet lades ner, då kunde jag sluta leva i det förgångna och gå vidare med mitt liv. Och tack vare en bra terapeut och underbara vänner så har det gott. och det som kanske har varit viktigast är att ingen, absolut ingen har någonsin lagt någon skuld på mig och jag vet att det som hände var inte mitt fel och därför inget att skämmas för!



oj va långt de blev men ja blev väldigt berörd.



kram

#11 - Moa - En magisk purt til en anan värd

Vad kul att få se din film - jag har varit nyfiken på den sedan du nämnde den. Det ett otroligt viktigt ämne du tar upp, bra gjort! Det är så himla svårt att veta vad man ska göra åt det - särskilt när så mycket sker i hemmet, eller med nära personer. Jag tycker personligen att det läggs för lite fokus på männens ansvar i samhället. Varför inte prata med killarna i skolan om sånt här?



Några personer i min klass var på studiebesök på ett ungdomshem här i skåne där pojkarna som var där hade begått sexuella övergrepp. Jag tyckte att det var väldigt intressant vad deras gemensamma nämnare var - de hade dominanta mödrar! Deras pappor var antingen väldigt frånvarande, döda eller så var de undergivna mamman. Många av övergreppen var mot deras systrar (de skedde i puberteten och de med seperationsångesten från mamman att göra enligt hemmet) och gruppvåldtäkterna var också ganska vanliga - där man misshandlade dem som inte kunde prestera - ett slags test alltså.



Och ovanpå allt det här så har vi serier som 2 1/2 men som hela tiden skämtar om bimbos som får skylla sig själva som är så dumma att de ligger osv. Ingen bra attityd mot tjejer eller sex alls. Och det är ju inte den enda serien eller filmen där man har dålig attityd. Usch, vad sur man blir på sånt här. (Som du märker på min långa kommentar)



Men du, BRA GJORT! Fler som du behövs!

#12 - karla

jag tyckte det var en jättebra film!