10 favorite songs ever;
Em på otherfilthystories skrev här om sina 10 favoritmelodier någonsin. jag tycker sånt är så sjukt intressant, att få ta del av en annans själ och få läsa om vad vissa toner och ord betyder för en annan människa.

jag har lånat idén och trodde att det skulle bli enkelt. men det blev faktiskt skitsvårt, speciellt hur man ska knappra ner på tangenter vad man känner för de där låtarna. de låtar som har fångat sitt hjärta allra mest i sitt liv. i flera dagar har jag funderat, känt efter, skrivit, lyssnat. bara för att det ska kännas rätt och framför allt färdigt.

här är dem i alla fall:



Lars Winnerbäck - Du Gamla Fria Nord.
denna är nog den som kanske sticker ut allra mest av alla hans fantastiska låtar. den är ärlig, handlar om samhällsångest och frustration över det gråa som finns omkring oss. om hur skit det kan vara om man bara tittar extra noga -den nakna sanningen om vardagsmisär. så tänker i alla fall jag.




Cirkus Miramar - Papercuts.
detta är en så avskalad, komplicerad, naken och skärande låt. en för mig något destruktiv melodi som når innanför trumhinnorna och ådrorna de svartaste och ensammaste nätterna. så vacker.



Moto Boy - Blue Motorbike.
gud, vad jag älskar honom och gud vad jag älskar denna låten. det är svårt att beskriva varför dock. rösten, musiken som låter som snabba hjärtslag (i studioversionen, inte live), orden. den är inget storslaget mästerverk, den är bara....tillräcklig.

 



Hello Saferide - My Best Friend.
det kan omöjligt finnas en bättre och tydligare låt att beskriva det man kan känna om man har en bästa vän. om att man delar så mycket i vardagen och älskar varandra så mycket att det är på gränsen till riktig kärlek.



John Lennon - Imagine.
jag har älskat denna så länge jag kan minnas och enligt mig finns det ingen vackrare och mer genialisk låt i denna värld. den kan få mig att brista ut i gråt när och var som helst och den omsluter en som en vaggvisa. jag har sjungt den på många sånglektioner men har inte kunnat göra den rättvis, jag har hört andra sjunga den och de har inte kunnat göra den rättvis. det bara går inte. om man inte heter John Lennon.



Håkan Hellström - Kärlek Är Ett Brev Skickat Tusen Gånger.
det här är min mest plågsamma kärlekslåt, för att den fångar in vartenda ord som man känner när man har blivit hjärtekrossad. den skär ut alla svarta tankar ur ens skalle med en rostig kniv -jäkligt smärtsamt men väldigt behövligt.



Great Lake Swimmers - Your Rocky Spine.
från min mest plågsamma kärlekslåt till min allra finaste. jag har alltid känt mycket för små ord, bortom det vanliga, som beskriver känslor och tankar. och denna är en sådan låt. när man har vaknat på morgonen bredvid en vacker individ som fortfarande sover, man tvinnar dennes hår mellan ens fingrar, rör försiktigt med fingertopparna nerför ryggraden, försöker andas i samma takt och tittar på dennes ögonlock som rör sig av drömmar. då är detta en låt som passar bra in.

 



The Soundtrack of Our Lives - The Passover.
det här är nog den bästa vad-fan-deppar-du-för-låten. den rycker upp en, skakar om en, torkar tårarna på ens kinder, får ens fotsteg att kännas lättare och själen att kännas ljusare när som det än behövs. man kan kalla The Passover för den där vännen man önskar inte hade rätt om att ingen och inget är värt ens tårar. raderna "Accept the change, for it's not so strange, you're not the only one in this world" är som en käftsmäll man behöver ibland.

 



Ani Difranco - You Had Time.
detta är ett exempel på att en låt inte behöver innehålla massor av ord för att få fram ett budskap. för mig betyder den frustration över hur något fint är påväg att försvinna, hur något försvinner ur ens händer medan man tittar på och inte kan göra något åt det. hjälplöshet. dessutom har den det vackraste introt.



Oasis - Whatever.
och så det bästa till sist -min absoluta favoritlåt någonsin. jag vet ärligt talat inte hur många gånger den har hjälpt mig, hur den har fått mig på fötter när jag har varit i lite obalans. om självförtroendet känns lite knackigt en dag är det denna jag lyssnar på, om det går knackigt med viktiga saker som jobb eller studier är det denna jag lyssnar på. om jag behöver känna mig allmänt grym är det denna jag lyssnar på. min 6 minuter långa Bibel. och någongång i kanske vår, kommer några rader ur denna att pryda partiet mellan mina axlar. det bestämde jag för två år sedan.

 

 

 



ps. låtar måste såklart inte innehålla konkreta budskap.

det har liksom inte alla 60-talslåtar jag tycker om, till exempel.

men budskap betyder mycket för mig. ds.

 

 

 

a week ago, Em at the blog otherfilthystories wrote here about her ten favorite songs ever.

that inspired me to do the same thing, so I've thought, felt, wrote and listen.

just to make it right and above all -finished!

 

try the Google translator in the sidemenu.

#1 - Magda

Åh Cirkus Miramar!

#2 - Carl

Musiken under 60-talet innehöll oftast ett budskap även om det i sin tur var utav det mer triviala slaget så som kärlek, glädje eller något relaterat. Sedan måste jag säga att även det mest triviala budskapet är viktigt då mottagaren av texten (i den här bemärkelsen musik) ger själva texten en mening.

Därav kunde du faktiskt ta med de 60-tals låtar du anser är bra just eftersom du berörts av låten Oavsätt vad intentionen med den är.

#3 - Madeleine

sv:

jag borde nog ha förklarat mig lite bättre kanske. givetvis får ALLA låtar fram budskap, fast på olika sätt. och i detta fallet ville jag göra ett inlägg med låtar vars texter berör mig, mer än andra. som ger mig glasklara budskap. finns många 60-talslåtar jag på ett sätt hade kunnat ta med, men det hade inte passat med de här. så.

#4 - Åsa

Lyssna på tis of thee med Ani Difranco.

#5 - Madeleine

Åsa:

ja, hennes version är också väldigt fin!

#6 - Isabelle

det var verkligen en intressant idé och du har förmedlat den så himla bra. great lake swimmers-låten var ljuvlig, tack för det tipset.

#7 - lisa

åh. lasse, miramar och håkan! bra bra. :) lasselåten är så fin och hemsk på samma gång. :)