om Nattknappen och Elins öde som kunde varit mitt eller ditt.
en tjej hade varit på ett uteställe i lördags här i Göteborg. hon hade säkert skrattat och haft kul, kanske druckit en god öl eller vin och säkert dansat jättemycket med sina vänner -som så många andra helger. på vardagarna pluggar hon och bor hos sin syster. men i lördags kom hon aldrig dit. och häromdagen hittades hon död i en svår terräng ett gäng hållplatser från där hon skulle ha gått av.

mina känslor om detta skulle behöva ett eget inlägg. men det finns två problem. det ena är att detta är ingen engångshändelse i vårt samhälle. enligt BRÅ (Brottsförebyggande rådet) anmäldes 230 personer mördade förra året, 2009. nästa problem är att detta kan hända vem som helst. den här Elin kunde lika gärna ha varit jag, någon av er eller, en arbetskamrat, kvinnan bredvid på spårvagnen eller bussen, eller en av mina vänner. precis vem som helst.

personligen bor jag i ett område där det är människor i rörelse dygnet runt. nästan varje gång jag går hem från spårvagnen går jag förbi många personer, vilket såklart känns otryggt. jag tror inget illa om alla som hänger ute mycket om kvällar och nätter, men magen reagerar automatiskt. och så ska det inte behöva vara. något annat som inte heller ska behövas är Polisens jourtelefon "Nattknappen" som en vän tipsade om. det är en telefon man kan ringa till när man är påväg hem mellan 23:00-03:30 på fredagar och lördagar. jag hatar att tipsa om den, för den ska verkligen inte behövas. det är skit. men här är numret och sprid gärna vidare:

08-504 466 66
#1 - Lisa

meeeeeen jag kan inte läsa typ för bokstäverna är fortafarande borta några :(

#2 - Madeleine

Lisa:

uppdatera sidan, så ska det funka!

#3 - Lisa

jo det funkar nu. hemsk text :( hemskt att det händer.