förr eller senare exploderar jag;


häromdagen läste jag ut denna boken av John Green som jag har lånat av en vän. jag tyckte jag kände igen titeln och hittade sedan lite recensioner jag 'gillat' på bloglovin hos andra bloggare. och jag har läst lite blandade omdömen (hittar dock bara Sandras just nu) men bestämde mig för att inte ha så höga förväntningar när jag började läsa.




den handlar om Hazel Grace som är 16 år och har obotlig sköldkörtelcancer. hon börjar gå i en stödgrupp för andra cancersjuka i kyrkan där hon träffar Augustus Waters som också har haft cancer och fått amputera ena benet. de lär känna varandra och blir så galet kära.




Hazels favoritbok är 'Ett storslaget lidande' som hon läst typ femtioelva gånger och hon och Gus pratar väldigt väldigt mycket om denna bok då den inte har ett konkret slut. tillslut bestämmer Gus för att med sin 'sista önskning' i livet, som han aldrig utnyttjade innan han blev frisk, ta med Hazel till Amsterdam för att söka upp författaren så att de kan få svar på sina frågor.





jag vet inte om det är för att jag inte hade så höga förväntningar när jag öppnade boken eller för att jag inte är så finkänslig med böcker då intresset precis blommat upp. eller för att en helt enkelt kan ha helt olika smak. men jag gillade verkligen denna bok och håller inte med de mindre bra grejerna som sagts om den. jag tycker om att den är lättläst då jag som sagt inte läst så mycket innan och jag fullkomligt älskar hur karaktärerna målas upp. och jag kan knappt beskriva hur. framförallt tycker jag om hur kloka och finspråkiga Hazel och Gus är för att vara så unga. och vilket mod de har, kämparglöd och väldigt väldigt djup kärlek.
 
självklart är den väldigt sorglig också, på olika sätt. med pappan som alltid gråter, folk i omgivningen som blir sämre och annat jag inte kan avslöja. men så är ju svåra sjukdomar sorgligt i största allmänhet. nåväl. sammanfattningsvist är det en otroligt vacker bok som jag tycker att ni ska ge en chans. och vet ni vad? den 22 juni har en film baserad på boken biopremiär i Sverige. så jäkla pepp på det! men ni måste lova att läsa boken först, ok?







the other day I finished reading The Fault in Our Stars by John Green and I love it a lot. such a sad and beautiful story about two teenagers who's in love. try the Google translator in the sidemenu to read my whole review!
 
#1 - Daniella 🌙

Åh nej, tipsa folk om att läsa den på originalspråk istället :( 1000% bättre då! <3

Svar: har ju inte läst på originalspråket :/ men det kan jag ju förstå, brukar vara så.
Sister Disco