STORA VEGANISM-INSPOINLÄGGET;
förra veckan påbörjade jag mitt uppdrag att lära en kompis allt jag kan om djurrätt. i dagsläget käkar han nästan bara vegetariskt men vill veta och lära sig mer och jag är ju inte den som är den -ställer upp utan att blinka hehe. det är ju mitt favoritämne bredvid typ feminism, sexism, funkpol och rasism. vi började prata om det då han nämnde att han så himla gärna ville skriva kritiskt under några av hans Facebook-vänners uppdateringar som ska ha varit ganska vidriga om t.ex. jakt. men jag rådde honom att inte göra det utan att lära sig mer om djurrätt för att ha kunskap nog att kunna argumentera emot diverse saker. för det är det som är det bästa vapnet, det funkar inte riktigt att bara prata om det etiska i att vara veg, att det är synd om djuren osv osv. för att göra större påverkan krävs kunskap om fakta, medvetenhet om hur saker och ting hänger ihop och siffror. så då bestämde vi att träffas förra veckan och laga veganmat ihop (vilket vi förvisso gjort tidigare) och titta på djurrättsfilmer. och jag tänkte att jag ville passa på att även tipsa er om hur en kan lära sig mer.

sprid gärna vidare detta och har ni fler tips än dessa nedan så kommentera under inlägget!




Earthlings: den första jag såg för redan 8 år sedan och det var även denna jag och min kompis såg förra veckan. jag minns faktiskt inte att den var så konstruktiv och djup, utan minns bara de hemska smygfilmerna från olika farmar. men den har en fantastiskt bra inledning och är uppdelad i flera delar som t.ex. slakt, kläder, mejeriindustrin, underhållning osv. så otroligt bra, hemsk, konstruktiv som sagt och därav lätt att förstå. men ha helst någon slags undertext, då vissa svåra ord kan komma upp.
Ett Liv Som Gris & Sveket Mot Minkarna: även om jag var tvungen att ta en paus en gång i kvarten när jag såg Earthlings första gången pga jag mådde så dåligt så var det inte förrän fyra år senare jag blev veg eller vegan. och det var när jag såg dessa två filmer av Djurrättsalliansen om hur både grisar och minkar lever i Sverige. DRA dokumenterade t.ex. 100 grisfarmar och anmälde 92 av dem för brott mot djurskyddslagen och trots omfattande material och vittnesmål ledde inga fall till fällande dom. de gjorde en uppföljning förra året, 2013, och grisarna lever fortfarande i samma misär. jag beundrar Djurrättsalliansen så himla mycket och är själv stödmedlem. deras arbetsområden (kött-, pälsindustrin m.m.) grundas i konkreta fakta och bilder från verkligheten vilket är så himla viktigt. för det är ingen lögn, de visar hur det är helt enkelt. läs mer om deras arbetsområden här.


 



det här är det absolut viktigaste. jag har ju redan tipsat om att läsa Djurrättsalliansens arbetsområden, men finns fler platser på nätet som en kan samla information om djurrätt ifrån. läs på och ni kommer äga diskussioner med köttisar :)

Djurens Rätt: de har också en himmelens massa bra information samt guider till vilka butiker som inte säljer päls eller vilka sminkmärken som inte är djurtestade. sjukt bra! läs här.
Vegania: detta är, som säkert många av er vet, min bibel när det gäller veganrecept MEN det står även om allt från näringslära till varför en bör vara vegan. så himla bra sida för de som inte vet vad ordet vegan ens innebär till de som är redo att ändra om i matsedeln!
Naturvårdsverket -Köttkonsumtionens klimatpåverkan: 'Vår livsmedelskonsumtion står för drygt en fjärdedel av de klimatpåverkande utsläppen från svensk privat konsumtion. Utsläppen skulle kunna minskas betydligt om vi äter större andel vegetabilier. Kött är den enskilda produktgrupp inom livsmedel som har störst klimatpåverkan. Det finns idag knappt några styrmedel inom området köttkonsumtion. Rapporten är ett kunskapsunderlag för fakta om vår köttkonsumtion och dess klimatpåverkan. Den beskriver möjliga styrmedel och kan tjäna som kunskapsunderlag och idébank.'
DN -för mycket kött bakom många cancerfall: om att charkprodukter och rött kött ökar risken för flera cancerformer. när en pratar om djurrätt så brukar nästan alltid ett visst argument komma upp att en i alla fall kan äta ekologiskt eller närodlat kött. men hur bra djuren än lever på gårdar och farmar så spelar det ingen som helst roll för hälsan. närodlat eller inte -det ÄR INTE bra för hälsan för fem öre.
PCRM -Meat consumption and cancer risk: en mer djupgående rapport om sambandet mellan köttkonsumtion och cancerrisker. lång text men ack så viktig!
CE Delft -The Enviromental Impact of Mink Fur production: och så var det det här med päls och syntet. självklart bär jag inte någonting som har varken äkta päls eller läder och ganska nyligen hamnade jag i en diskussion om att syntet ska vara miljöfarligt och då hittade jag denna rapport/miljöanalys. sammanfattningsvis så har de gjort en analys av minknäringens hela produktionskedja och studerat produktionens miljöpåverkan från början till slut. ett kilo minkpäls analyserades inom 18 olika kategorier för miljöpåverkan, bland annat klimatförändringar, övergödning samt utsläpp av giftiga kemikalier. resultaten har sedan jämförts med andra textilier som bomull, ull(...), akryl och polyester (syntetisk päls). i 17 av de 18 kategorier som studerats har minkpäls från 2 till 28(!) gånger så hög miljöpåverkan som de andra textilierna. värt att komma ihåg!
Djurskyddslagen: det låter ju inte särskilt sexigt, men är viktigt ändå. jag kan den absolut inte utantill, men det är bra att spara lite i bakhuvudet eller bland bokmärken i din webläsare.


 



när ni har läst på och skaffat er nog med kunskap och är redo för att slå slag i saken så kommer vi till det mer praktiska.

Facebook: sök på 'vegan', 'veganskt' eller 'veganer' och du kommer hitta en massa bra grupper med allt från matlagningstips, produkttips eller mötesplatser.
Pinterest: bli medlem i bästaste inspo-sidan och sök på 'veganism', 'vegan food' osv och ni hittar galet många recept!
Vegania: så himla värd att nämna igen. hon som har gjort sidan har testat alla recept om och om igen för att få fram bästa resultet. jag lagar sällan efter recept men är ju guld att få tips om t.ex. kryddor eller metoder.
Vegoteket: bästa svenska vegan-bloggen/sidan. Fido och Johanna är så jäkla duktiga och tipsar om allt från recept, produkter och restauranger/butiker. Fido har dessutom ett ultrafint instagramkonto, @veganmage, med en salig blandning av mat och sin söta hund Sul.
Vegan Göteborg: denna sida känner ni säkert också till att jag tycker om. här kan en antingen genom kategorier eller geografiskt hitta veganställen/butiker och den uppdateras ständigt.
Veganistan: sjukt sjukt bra guide för veganrestauranger och butiker i hela Sverige. t.ex. när jag var i Stockholm i somras så var jag inne på denna sida och hittade bra tips. en kan även välja om det ska vara butik, krog osv och om det ska vara billigt, dyrt och så. kolla även recensionerna!
Vegokoll: Djurens Rätt's vegoresurs och samlingsplats av diverse artiklar och tips för att hjälpa dig att äta vego. här finns allt ifrån resetips till litteraturtips, lista med animaliska e-nummer och tips på julbord!
Pinto Magasin: ett grymt bra internetmagasin med allt från nyheter, läsares recept och guider till exakt allt möjligt.
VEGO: Sveriges första 100% vegetariska mattidning, som jag dessvärre inte har läst än. men jag vet många som gör och är nöjda! och det kan jag väl tänka mig med tanke på att det just är 100% vegetariskt (alltså inte helveganskt..) och fullproppat med recept. bra julklappstips är ju att ge bort en prenumeration!
Vegan-TV med Ebba Zingmark: när ni har sett filmerna ovan och kollat in lästipsen kan det ju vara bra att ta till sig tips av en mer civil person som själv är vegan. nu är hon ju även modebloggare vilket inte egentligen har någon betydelse, däremot så får ju detta projekt stor spridning vilket är grymt! hon har hittils pratat om frukosttips och slagit hål på myter.
Christmas treats with Jenny Mustard: Jenny är en av två som har den grymma klädwebshopen Mind the Mustard, men hon är även vegan och gör just nu videos med veganska julrecept såhär inför jul (hon har även gjort annat med såklart). så himla bra, inspirerande och snyggt gjort!





så läs på och skaffa er kunskap (och var självklart källkritiska), prata med andra veganer bland era vänner, Facebook-grupper eller andra sociala medier, grotta ner er i massa spännande recept. att vara vegan är inte svårt -ALLS. att kolla ingredienser på saker och ting är en vanesak och tillslut lär en sig vad som är veganskt. det finns hur många substitut som helst där ute och bara en lär sig om näringslära och komponerar maten rätt så får en i sig exakt vad en behöver. vi har bara en(1) planet att leva på och måste därför ta vårt ansvar för att den ska bli mindre miljöfarlig, snällare mot andra jordbor och att vi själva ska må bra. det finns inte en enda bra anledning till att inte vara vegan!


puss & kram!
och en sak till. kom ihåg det här:


alla bilder är från Pinterest.

#1 - S

Tack för fin pepp! Måste dock informera om att vego är en helvegansk tidning och använder sig utav begreppet "vegetarisk" i sin ursprungliga betydelse. Saxat från deras sida "Alla recept är helt växtbaserade och riktar sig till dig som vill skära ner på kött, ägg och mjölkprodukter." Läs den! :)