the booklist;
 
 
♦ Snabbläsare eller långsamläsare?
långsamläsare. jag började ju läsa böcker på riktigt i typ höstas. har väl varit innan en blandning av rastlöshet och stress pga läser så sakta och haft svårt att koncentrera mig.


♦ Tegelstenar eller tunnisar?
med tanke på förra frågan, inte mer än 400 sidor i alla fall.



♦ Bibliotek eller bokhandel?
bokhandel definitivt, för då slipper en stressläsa ifall det dyker upp något så en inte har tid annars.



♦ Ljudbok eller e-bok?
helst en bok att hålla i handen faktiskt.



♦ Inbunden eller pocket?
pocket, så den får plats i tygpåsen och inte väger för mycket. jag har ju oftast kameran med mig med hehe.



♦ Vampyrer eller spöken?
jag älskade spökböcker när jag var liten(!!) men skulle idag säga vampyrer.



♦ En i taget eller slalomläsning?
absolut en i taget, annars blandar jag bara ihop allting.



♦ Nytt eller gammalt?
hyfsat nytt skulle jag säga. eller det spelar för mig ingen större roll, bara den verkar intressant.



♦ Bokmärke eller hundöra?
bokmärke och så skriver jag upp i mobilen sidor som har bra citat.



♦ Snacks eller godis?
godis i sådana fall, för annat kommer jag bara spilla då jag oftast läser i sängen haha.


♦ Biografier eller memoarer?
biografier. jag älskar biografier (det och skönlitterära romaner).



♦ Skräck eller chicklit?
skräck.



♦ Soffan eller sängen?
sängen definitivt, innan jag somnar. men obs inte när jag redan är trött. älskar bara det där med att läsa sig trött.



♦ Inne eller ute?
inne.



♦ Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
säger som Jennifer: om originalspråket är engelska så läser jag den helt klart på engelska, tycker en förlorar så mycket i översättningen annars. dock läste jag 'Förr Eller Senare Exploderar Jag' av John Green på svenska, men det var för att jag fick låna den av en kompis.



♦ Poesi eller prosa?
poesi.


♦ Kvinnliga författare eller manliga författare?
när det gäller biografier och politiska/feministiska böcker har det råkat bli mest kvinnliga. men när det gäller skönlitterära romaner är det blandat.



♦ Boken eller filmen?
boken.



♦ Kokbok eller Bakbok?
oj vad svårt, men jag skulle nog säga bakbok då för jag behöver veganska sådana. det hade varit skoj.



♦ Kärlek eller spänning?
kärlek.


♦ Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade:
vad räknas som vuxenbok egentligen? 'Dirty Weekend' av Helen Zahavi kanske.



♦ Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom:
oj, ingen tror jag. är ganska uppriktig om att jag inte läst mycket hehe.


 
♦ Jobbigaste bok jag läst:
'I Kroppen Min' av Kristian Gidlund. jag grät inte en endaste gång (till skillnad från 'Förr Eller Senare Exploderar Jag') men den var genomträngande jobbig hela tiden liksom för hans sista tid var en sådan bergochdalbana. och så skrev han ju så detaljrikt och vackert.



♦ Bästa barnboksförfattaren:
Astrid Lindgren såklart.



♦ Bok som berört mig mest:
antagligen 'Alkemisten' av Paulo Coelho då den, klyschigt nog, förändrade typ hela min världsbild när jag gick på gymnasiet.



 
lista lånad av Jennifer.






a list about books borrowed from Jennifer. try the Google translator in the sidemenu!