privilegier;
nu ska vi snacka om privilegier. såhär sägger SAOL:





till exempel har poliser privilegier då de har exklusiva rättigheter lagstadgat av staten. men det finns andra också. människor som lever i överklass har privilegier då de är särskilt gynnade i form av t.ex. pengar. vita och heterosexuella människor är privilegierade då vi lever i en vithets- och heteronormsamhälle. vita har det lättare på många sätt i samhället än icke-vita och heteronormen är fortfarande ett överrepresenterat ideal. män är också privilegierade då de t.ex. tjänar mer än icke-män och har diverse andra förmåner som att de inte riskerar i samma utrsträckning som kvinnor att bli utsatta för sexualbrott. jag skulle nog säga att dessa är de tre grupper av människor som har störst privilegier.

Zlatan är en privilegierad person. inte bara pga att han är man, utan att han även enligt denna lista från i år är världens 5:e bäst betalda fotbollsspelare med 209 miljoner kr per år. som ni vet var det Fotbollsgalan häromdagen och hur har det gått för honom där genom åren? jo såhär:
Guldbollen: 2005, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011,2012, 2013 och 2014.
Årets forward: 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 och 2014.
ganska skapligt med andra ord.


och idag kunde en läsa detta på Aftonbladet:



Therese Sjögran har spelat flest landskamper (200 st) än någon annan i Sverige idag och det fanns en programpunkt där hon skulle blivit hyllad pga detta. men det ströks pga 'tidsbrist'. och detta är vad Zlatan säger. han säger bland annat det här:





'Jag tycker det var en fantastisk gala även om det var lite sorgligt.'
det är ju inte så himla konstigt att han tycker att det är en fantastisk gala när han har vunnit pris varje år sedan 2007.

'Vad vill man ha? Show eller ge utmärkelser till de som förtjänar det? Vad vill man?'
med tanke på vad debatten grundar sig i så verkar han inte ha förstått den. det handlade om att punkten om att hylla en (kvinnlig) spelare som spelat flest landskamper ströks. vad vill vi ha? vi vill ha en hyllning. vad vill vi ha i större utsträckning? en jämställd fotbollsgala. varför är det inte en jämställd fotbollsgala? se under citatet nedan. vilka förtjänar hyllningar? Therese Sjögran är en av dem.

'Ska alla på galan få varsitt pris och vara nöjda? Det är en gala vi pratar om. Man ska visa upp de som är bäst. Jag tycker det är synd. Det är ni som gör det stort.'
precis som i förra citatet så förminskar och förlöjligar han debatten åter igen. han vägrar förstå och att se ur perspektiv. förra året blev Anders Svensson hyllad för att ha slagit Tomas Ravellis rekord i antal spelade landskamper. Therese Sjögran har enligt Wikipedia idag spelat 52 fler landskamper än honom. det är därför en stor grej att hon inte blev hyllad.

'Zlatan säger sig sedan inte vara insatt i den jämställdhetsfråga som nu diskuteras mot bakgrund av att damernas mesta landslagsspelare återigen förbisetts.
– Jag är inte insatt i det. Ingen aning. Jag vet inte vad som händer. TV4 hit och dit. Förbundet hit och dit. Det är inte mitt område. Jag fick mitt pris.'
att han inte är insatt i jämställdhetsfrågor har vi redan förstått så hans svar på det är inte förvånande. men att han säger 'det är inte mitt område, jag fick mitt pris' visar bara ännu mer hur världsfrånvänd och självisk denna person är. varför världsfrånvänd? för att han inte ens försöker förstå varför galan är totalt ojämställd och inte verkar ha tagit till sig kritiken från cykelgrejen förra året. han tar noll ansvar gentemot andra, i detta fallet de kvinnor som spelar fotboll.





jag är så ofantligt trött på Zlatan. trött på hur privilegierade människor trampar andra på tårna igen och igen och använder härskartekniker i sina uttalanden. han hade bara kunnat svara att det var synd att Therese Sjögran inte blev hyllad. istället spottar han jämställdheten och damfotbollen rakt i ansiktet. i år igen.

 
#1 - Kajsa

Så skönt att läsa detta. Så trött på allas hyllningar av denna man! En kan ju tycka att han borde gilla fotboll som sport och tycka att det är viktigt att hylla den person som gjort bäst/mest insats dvs Sjögran, men inte ens på det sättet kan han bry sig, försöka förstå, eller ens lyfta blicken något. Idiot!

#2 - Vicachu

Bläsch! Zlatan förtjänar ingens beundran eller respekt. Snubben kan sparka boll...so fucking what?! Det gör honom uppenbarligen inte till en minsta lilla okej medmänniska.

#3 - GinNTornic

Jag tycker art Zlatan förtjänar dessa guldbollar, jag menar... bara se vad han har åstadkommit de senaste åren sen kan ni komma tillbaka och kommentera.

Svar: 'sen kan ni komma tillbaka och kommentera.' haha lol.
Sister Disco