om patriarkat, makt och sexuella övergrepp;



jag har funderat fram och tillbaka om jag ska skriva om det här i bloggen. men å andra sidan har jag redan gjort det för mina, numera, tusen följare på instagram (instagram) och jag har skrivit om det just här förut. det som gjort mig tveksam är att mina föräldrar läser min blogg. men okej mamma och pappa: detta handlar om J, en viss pojkvän jag skaffade 2004 och var ihop med i nästan två år. ni vet redan om allt, men lite mer övergripande. detta blir mer detaljerat och som kan såra. så läs inte, snälla. puss.




och så en triggervarning: sexuella övergrepp, makt och frihetsberövande, destruktiva relationer.



som säkert många av er känner till nu har två manliga deltagare i Big Brother blivit diskade för sexuella övergrepp. de höll en kvinnlig deltagare instängd i ett rum och försökte tvinga henne att utföra oralsex på den ena mannen. så rätt att de blev utkastade men jag har haft en himla stor klump i magen sedan dess. inte bara i allmänhet över händelsen och hur så jäkla många på nätet försökt lägga skuld och ansvar på HENNE. utan det berör mig på ett personligt plan.

ni som läst min blogg länge känner säkert till att jag hade ett väldigt destruktivt förhållande med en jämngammal kille när jag var ca 15 år (sök på #prataomdet). vi var ihop i nästan 2 år och bråkade i princip hela tiden. och frihetsberövande och sexuella övergrepp var vardagsmat för mig när vi sågs (distansförhållande). när vi bråkade på hans rum och jag ville fly så höll han mig kvar, gjorde exakt allt han kunde för att jag inte skulle kunna gå. han brukade aldrig våld men jag var ändå så himla rädd och det slutade ofta med att jag kröp ihop i hans säng , hulkande och skakande och bad om förlåtelse(....). och jag kan inte räkna hur många gånger under vårt förhållande som van faktiskt hotade med att göra slut om jag inte utförde oralsex på honom. och min paranoia över att bli ensam och min blinda kärlek gjorde att jag alltid gav efter.

denna makt han hade över mig, det går knappt att beskriva hur stark den var. även om vi var så himla unga. det tog flera år innan jag slutade skuldbelägga mig själv, varför jag inte lämnade osv. det var fan inte mitt fel. men det har ingenting med ålder att göra överhuvudtaget, det har vi nu kunnat se. övergrepp sker i exakt alla åldrar, sammanhang och relations-konstellationer och det gör mig så förbannat LEDSEN och FÖRBANNAD när folk pratar om hur den kvinnliga BB-deltagaren var 'med på det'. jag söker inte tröst överhuvudtaget för mitt förflutna, utan min poäng är att jag är så jäkla trött på victim-blaming. jag känner igen mig, vet exakt hur det är att någon annan har makt över en.

och vi behöver verkligen prata mer om det här, varför det sker, vad det är som gör att folk utför övergrepp osv. ta tag i problemen i GRUNDEN. vi behöver prata om patriarkatet och hur det skadar människor -män som kvinnor som icke-binära. för det drabbar exakt ALLA. jag bortförklarar absolut inte BB-männens handlingar som att 'nääää men de gjorde det pga patriarkatet, det är inte deras fel'. de är fortfarande bovarna och idioter. den ena mannen avsäger dessutom sitt ansvar och har noll insikt med att säga att 'det var fel om hon blev ledsen'. men patriarkatet upprätthåller könsroller och jag har en stark tro i att det har betydelse i folks handlingar. eller hur tänker ni kring detta?





det är absolut okej att sprida detta, det är ju min mening att dra igång en diskussion och/eller kanske hjälpa andra som varit i samma sits.

#1 - Bella

TACK för att du delar med dig av dina kloka ord och träffar mig rakt i hjärtat cirka jämt! <3
Skuldbeläggandet av den som utsatts för sexuella övergrepp, våld i nära relationer eller liknande är så jäkla tröttsamt. När ska folk lära sig liksom? Senast här om dan hörde jag en kvinna i min närhet sucka över att det var "överdrivet" att kicka ut killarna från BB. "SÅ farligt var det ju inte och hon skrattade ju faktiskt när de försökte "tvinga" henne!". Som att hon faktiskt fick skylla sig själv och borde skämmas för att killarna tvingades lämna. Alltså... SUCK.

#2 - S

Usch vad hemskt. Känner också igen mig i det där jättemycket. Var "KK" men en kille när jag var 17 i kanske nio månader och vi hade väldigt mycket sex och var på lika villkor, men så blev han kär i mig och jag kände inte riktigt likadant, men försökte verkligen vara kär tillbaka och så blev vi ihop ändå och flyttade till Stockholm tillsammans när jag fyllt 18, och efter det ändrades allting mellan oss.

Han hade bott i Stockholm hela sitt liv (förutom 1,5 år i Jkpg) och hans föräldrar hade köpt en bostadsrätt åt honom på Östermalm. Han började bli jättesvartsjuk och kontrollerande, då jag inte kände så många i Stockholm och började gå ut en del för att skaffa nya vänner. Så började bråken. Dagligen. Sedan började övergreppen. Dagligen...

Vi hade kanske sex "på bådas villkor" två gånger om dagen, men då han inte tyckte att det "räckte" så försökte han börja tvinga mig att ha sex med honom oftare än så. Började med det psykiska, tjatsex, skuldbeläggning, tjat tjat tjat. Oftast gick jag bara med på det för att "få det överstökat" och slippa tjat och bråk. Sedan gick det över till hot. Han sa att jag inte fick bo kvar i hans lägenhet osv. Han låste ute mig om nätterna så jag fick sitta i trapphuset tills nästa dag (obs kände alltså ingen i Sthlm då). Sedan gick det över i fysiskt våld. I början om jag totalvägrade sex så höll han fast mig och runkade tills han kom på mig (inte alls förnedrande...) men sedan började han till och med våldta mig. Höll fast mig och körde på trots att jag grät och sa nej och försökte komma loss.

Pågick i ungefär sju månader. Tyckte alltid att det var mitt egna fel, att jag var värdelös som inte hade lika mycket sexlust som honom och inte ville ha sex 5 gånger om dagen varje dag... Jag vågade inte göra slut tidigare för att jag inte hade någon aning om vad jag skulle göra. Hade liksom hoppat skolan och flyttat till en ny stad, hade för mycket stolthet för att flytta hem till mamma och pappa igen och behöva säga till alla gamla vänner att det helt enkelt inte löste sig i storstan för mig. Sedan träffade jag som tur var världens finaste snällaste kille som hjälpte mig att få ordning på allting, som jag även blev ihop med i tre år efter jag dumpat min första pojkvän. Sista veckan var kaos. Han kastade min dator i golvet, slog mig med knuten näve i ansiktet. Ugh.

Är så glad att jag är äldre nu och vet att det där INTE är okej beteende på något vis och aldrig skulle låta någon behandla mig så igen, och att jag inte skulle skuldbelägga mig själv.