om rätten av ett eget ord i Svenska Akademins ordlista;




Unga Rörelsehindrade har precis lanserat en kampanj och den är så förbannat viktig. den handlar om att samla in namn till Svenska Akademins sekreterare, Peter Englund, för att 'funkofobi' ska komma med i Svenska Akademins ordlista 2015. om jag ska vara helt ärlig hade jag aldrig någonsin hört ordet innan jag började jobba som personlig assistent i början av året och himmel vad mycket jag har lärt mig. personer med funktionsvariationer har precis lika mycket rätt till ett eget ord som t.ex. homofobi.

så snälla gå in på sidan här, läs om det, läs om psykisk ohälsa för personer med funktionsvariationer och skriv i formuläret för att delta i uppropet. för detta behövs så otroligt mycket!
puss!

#1 - MADDISENJ.SE

Bra skrivet, det är viktigt att psykisk ohälsa får mer uppmärksamhet och att man pratar om det!

Svar: tack! ja eller hur!
Sister Disco

#2 - Daniella 🌙

Nu vill jag verkligen inte att detta ska tas på fel sätt, utan är bara en nyfiken fråga. I bla apor med rosa klänning-gruppen på facebook talas det mycket om att ciskvinnor ska backa undan och ge trans* företräde i diskussioner och sådär i just transfrågor. Får du höra ofta att du tar mycket plats i funko-frågor där du "egentligen" inte borde ha tolkningsföreträde?

förlåt att det låter helt fel antagligen, hoppas du förstår min fråga. kram!

Svar: åh jag måste verkligen läsa mer i den gruppen, är ju med liksom. så intressant grupp! bra fråga, det är något jag tänker på väldigt väldigt ofta. men nej jag har aldrig fått höra det faktiskt. däremot är jag extremt försiktig när jag ska prata om ämnen som inte berör mig då jag är vit, normfungerande, icke-trans osv. tolkningsföreträde är så JÄKLA viktigt och det är absolut klurigt om en ändå sitter på så mycket åsikter om olika saker som jag gör. även om det är med välmening så kan det bli fel liksom. det bästa en kan göra är att tänka på vad en säger/skriver, lyfta fram personer som berörs av sakerna i första hand. det kan vara allt från att länka texter och artiklar, till boktips till att ställa frågor direkt osv. lyfta fram så mycket det bara går. och i sociala medier är det inte särskilt svårt tycker jag. nu jobbar jag ju som personlig assistent och har fått en så nära inblick som det kan gå att ha om funkisfrågor utan att ha en funktionsvariation.
gud, känner att mitt svar blev lite luddigt men det är så himla svårt att svara konkret. det är liksom mycket känna av och lyfta fram. förstår du vad jag menar? kram
Sister Disco

#3 - Daniella 🌙

svar: jag förstår, tack för svaret!