om fysisk kollaps, träningsberoende, ätstörningar, vikten av skyddsnät och de där små små stegen;
 
 
 


 

** TRIGGERVARNING HÄLSA/TRÄNING/MAT/KROPP **



inatt sov jag i 14h och nu är det bestämt. tidigt imorgon ringer min bästa kompis och väcker mig så att jag kan ringa min vårdcentral och komma till en läkare. jag måste göra något åt min kropp som fullkomligt har kollapsat denna vinter, för det funkar inte längre. även om jag missar alarm och sover alldeles för mycket/länge på mina LEDIGA dagar så måste denna onda cirkel få ett slut. för någon som faktiskt tycker om att gå upp tidigt och äta frukost i evigheter, hitta på små äventyr om dagarna och fortfarande har inspiration och motivation för fotandet, så måste saker och ting ändras. jag har aldrig blivit såhär påverkad av vintern och mörkret, samtidigt som det är nog en kombination av att jag varit igång så mycket 2014 med alla mina projekt. kroppen är väl inte van, men jag känner ändå inte att det har varit FÖR mycket. jag har fortfarande väldigt mycket fritid och jag vill inget hellre än att fortsätta satsa på det jag älskar allra mest.

bland annat skulle jag behöva röra på mig mer, men när en är mitt inne i en ond cirkel så är det jäkligt svårt. jag behöver röra på mig mer för att bli piggare och ryggen behöver tränas för att jag oftast har ont efter plåtningar. samtidigt så är jag rädd, så jävla rädd faktiskt. som jag har skrivit om här tidigare så har jag för ett par år sedan varit träningsberoende. bilden ovan är från våren 2012, när jag redan hade gått ner 10kg efter jag börjat det fysiska jobbet på Posten och så rasade jag ännu mer när jag började träna. de dära armarna är ett starkt bevis på det. jag var ärligt talat BESATT av att planera mina träningar och kost. jag hade en annan slags ätstörning för lite över 10 år sedan, men när jag tränade blev det en annan variant. allt detta resulterade i fullkomligt viktras istället för starkare kropp. och jag slutade träna slutet av sommaren det året när min mamma bokstavligt talat sa att hon var orolig för mig. även om det var ett par år sedan så hänger rädslan kvar, för jag vet hur jag fungerar. jag går alltid all-in i saker jag gör liksom. för mig kommer det alltid finnas en risk att bli beroende igen eller att ätstörningar ska komma tillbaka.

det kommer finnas kvar i resten av mitt liv för det är en del av mig, vilket gör det svårt att ta det där behövliga steget att röra på sig mer. för mig är det inte bara att snöra på sig skorna och gå ut eller packa väskan för att dra till gymmet. min bästis sa rakt ut förut att han ska hålla koll på mig och det är väl det jag behöver. jag kommer vara 100% ärlig med mina nära & kära om allt jag gör för att bli piggare. ett skyddsnät med de jag litar på allra mest är det jag behöver, något jag inte har haft en tanke på tidigare. jag ska göra allt jag kan för att bara ta ett litet litet steg i taget och det första är att prata ut med en läkare. för nu får det vara nog, innan tröttheten påverkar viktiga saker i min vardag som inte bara involverar mig själv utan även andra.




nu låter jag stark kanske, men det är inget jag känner alls faktiskt. jag är nog i ett upplösningstillstånd och det är ångestfyllt att inse när en behöver hjälp. att inse allvaret ni vet. men imorgon börjar det i alla fall, det där första lilla steget. och det är ju alltid något.





about physical collapse, exercise addiction, eating disorders, the importance of safety nets and those little tiny steps. try the Google translate in the sidemenu!
#1 - elise

jag förstår precis din rädsla kring träning och att det ska trigga igång något. finns det någon annan form av rörelse du kan göra som inte triggar? yoga? promenader med poddcasts? promenader med musik? meditation kan ju också hjälpa till att pigga upp en!

ps. följer du mitt instagram-konto "edawareness"? tips, tips! ;)

Svar: jag funderar mycket på vilken träningsform som skulle vara lämplig just nu och ska försöka testa lite olika. tack för dina tips!
ps. japp det gör jag och det är grymt!
Sister Disco

#2 - Hilda

Hejar på dig!

Svar: tack! <3
Sister Disco

#3 - Jennifer

Hejar också massa!! <3

Jag började springa lite smått i somras och bad mina bästa att hålla koll på mig, och hittills har det fungerat hur bra som helst! Stundvis har det varit lite vingligt, men det hjälper verkligen att ha ett skyddsnät som finns där att peppa och kramas (och bjuda på nachos och choklad, haha). Jag tror verkligen på det här med "trygga rum", vilket för mig innebär en plats fri från utseendehets, där träning inte är något som en gör för att "komma i form" utan mer för att det är roligt. Så därför har jag pratat med alla flatmates och nära vänner och bett dem att avstå från idiotiska, inlärda kommentarer om vikt, utseende och vad en "inte borde äta" (ja, all sån bullshit). Och det har verkligen blivit så mycket bättre. Så det är också ett supertips! Det är svårt att bryta inlärda mönster, men det är verkligen värt det. Kram!

#4 - Jennifer Palmblad

Jag kom precis att tänka på en grej.
Hade inte du kunnat tipsa om lite kick ass smink som är helt veganskt? Ofta kan det ju vara lite klurigt att hitta sånt en gillar och vara helt säker på att inte bara slutprodukten avstått från att ha blivit djurtestad, utan även ingredienserna under processen. Är du med på hur jag menar? Tänkte att det finns väl ingen bättre att tipsa om sånt än du?!
Puss

Svar: jag ska snaaart göra en sminkvideo, där kan jag även tipsa på cruelty-free-märken! är ju väldigt klurigt det där, men har några tips på lager i alla fall. puss!
Sister Disco

#5 - Madson

Jag kanske skriver detta lite sent, men ändå: här får du en stärkande cyberKRAAAAAAAAAAAAM. Ta hand om dig!

#6 - lisa

jag hejar också på dig! :)