det där med psykisk barnmisshandel;
tack för era filmtips till detta inlägget, ni är underbara. jag vet att ni gillar att tipsa, så det blev ju en win-win situation liksom. ni får gärna fortsätta tipsa, så ska jag gå igenom listan snart!





jag följer Svenska Hollywoodfruar (har en förkärlek till program och serier som handlar om människor med en helt annan livsstil än min) men efter måndagens avsnitt fick jag nog. Gunilla Persson, en av fruarna är en så kallad stage mom. alltså manager till sitt barn som på ett eller annat sätt har en artistisk talang, i detta fallet en 8-årig sångerska. så långt låter det helt okej, det är ju bra och kul med en förälder som peppar sitt barn och tror på dess talang. men Gunillas roll som stage mom är bortom denna värld. i varje avsnitt av denna säsongen har hennes dotter Erika varit sjuk av förkylning, feber och kräkts emellanåt. ändå tar Gunilla henne i armen och åker iväg på diverse auditions och uppträdanden, fyller hennes små öron med en massa ord om att hon visst klarar det här, att det kommer att gå bra. och måndagens avsnitt var värst. Erika skulle sjunga på öppen scen till en stor talangjakt och gång på gång var det lilla barnet tvunget att gå på toa för att kräkas. "det är bra att det kräks så att det kommer upp nu och du kan sjunga sen, det är Gud som gör att du kräks för att du ska klara detta". men det är ju för tusan inte GUD som får barnet att kräkas, det är pressen och att hon inte kan få chansen att vila för att bli helt frisk. man blir bara så jävla ledsen, förbannad, frustrerad och tappar tron på mänskligheten en smula.

på plats nummer två vad som är värst efter Gunillas beteende är hur Erika hanterar det. i varje filmsekvens ser man ett blekt ansikte med två tomma ögon. inga känslor, ingen glädje, bara en miserabel utmatthet, osäkerhet och små små ord som skriker prestationsångest och att hon inte mår bra. hon är så väldigt skör och vet såklart inte vad hon ska säga med kameror i rullning när hennes mamma pressar henne som fasen. det här är inget annat än psykisk barnmisshandel och förjävligt är bara förnamnet till det vidriga som denna avskyvärda människa gör mot sitt stackars försvarslösa barn.

hon är 8 år och förstår nog antagligen inte själv hur allvarligt detta är (och givetvis inte Gunilla heller). hennes liv har knappt börjat och hon lider redan av prestationsångest och brist på självkänsla. jag vill helt ärligt inte veta hur hon kommer att må när hon blir tonåring, om allt fortsätter på detta sättet. dessutom är det inte bara hennes mammas (var är hennes pappa förresten?) ansvar. jag blir lika förbannad på TV3-produktionen som inte inser allvaret och ingriper. Svenska Hollywoodfruar är ett TV-program som anses vara underhållning men vad är psykisk barnmisshandel för underhållning? som en vän till mig skrev på Facebook är det på ett sätt bra att detta filmas och visas, då det är bevismaterial för något som faktiskt kan vara brottsligt och som borde polisanmälas. och det tänker jag definitivt göra.

det måste ske destruktiva åtgärder för detta nu för att rädda Erika på något sätt. vem som helst som ser på detta program kan se att barnet inte må bra och hur ansvarslös, respektlös och kränkande Gunilla Persson faktiskt är.
det finns en upprors-sida om detta på Facebook som ni kan hitta här och alla som håller med mig om hur vidrigt detta är kan skriva sina åsikter till [email protected] eller varför inte göra en anmälan på www.polisen.se (anonymt om man så vill).

det är dags att sätta ner foten för sådana här kränkande handlingar och att TV3 tar ansvar för sin produktion. NU!
#1 - lisa

håller med dig till tusen. varför låter hon inte ungen få ta det lugnt & bli frisk?! har sett något tidigare avsnitt

när erika sjunger för någon audition, frisk, och då ser man att hon gillar det. men detta var ju bara plågsamt.



dessutom blev jag illa berörd av att mamman först uttrycker starkt motstånd till att sminka barn. men vad gjorde hon själv i nästa scen? (som visserligen såg "smygfilmad" ut) jo hon ber erika ta på sig läppstift.



suck säger jag bara. ska inte se ett avsnitt till av serien, det är ett som är säkert.

#2 - Anonym

Visst håller jag med om att Gunilla är hemsk och att det är synd om Erika (hela den biten är jag med på). Har själv suttit och svurit åt Gunilla.



Men helt ärligt... Vad hade du tänkt att SVENSKA polisen ska göra när hon inte bor i Sverige? Och även om TV3 slutar visa henne på tv så kommer ju misshandeln ändå fortsätta...

#3 - Candy

Ska du anmäla TV3 eller Gunilla? Polisen kan nämligen inte göra något åt Gunilla eftersom hon inte bor i Sverige. Vet inte om hon är medborgare ens en gång. Och mig veterligen gör TV3 inte något brottsligt som visar programmet, så jag förstår inte grejen om du ska anmäla dem heller. Alltså: det är jättebra att du reagerar, men det framstår som onödigt att polisanmäla eftersom de inte kan göra något åt saken. Du tar bara upp deras tid i onödan då- polisen har liksom annat att pyssla med. Men du kanske kan maila TV3? Starta en namninsamling? Maila Gunilla personligen?