Q&A; Photography -camera settings;
Dags att snacka lite om kamerainställningar jag brukar ha när jag fotograferar! Det fanns lite önskemål om det här nämligen. Ursäktar mig i förhand för kassa bilder med konstiga reflektioner och skärpa iom att jag fick ta dem med mobilkameran hehe. Innan vi kör igång måste jag säga tre saker:
1) Jag fotar alltid alltid ALLTID manuellt. Gör ni inte det, lova mig att börja ok?
2) Jag orkar inte förklara vad vissa saker innebär (slutartid, bländare, ISO osv) men det är bara att googla.
3) Jag fotar bara med Canon så displayen kan se annorlunda ut på andra kameror.
Med det sagt:




När jag ska plåta porträtt brukar jag ha dessa inställningar. Observera att slutartiden (1/160) ställdes in automatiskt när jag skulle ta denna bild, så försök tänka bort det. Bländaren (F.2.8) kan jag höja om jag vill utöka fokuset mer än till bara ansiktet och om jag fotar mer än 1 modell. Testa er fram! Sedan varierar ISO't beroende på hur ljuset är, men den försöker jag hålla så låg som möjligt såklart. Eftersom jag oftast fotar porträtt utomhus så brukar den vara mellan 100-400.
Annars sådant som inte rör slutartid, bländare eller ISO. Jag fotar alltid med serietagning (tredje ikonen från vänster andra raden nerifrån). Då är jag säker på att jag inte får med blinkningar eller andra småsaker som kan förstöra bilden. Jag fotar alltid med automatisk vitbalans (AWB) och ändrar den sedan i Lightroom vilket jag kan eftersom jag fotar i Raw-format. Sedan ikonen som är till vänster om Raw:



Klickar jag på den så kommer jag in på detta. Jag fotar nästan alltid i Evaluative metering, annars...


... När jag fotar modellen i motljus ställer jag in center-weighted average för att modellen ska bli så rätt exponerad som möjligt. Om jag ska vara ärlig så lärde jag mig att denna inställning var bäst för det inför plåtningen med Hanna förra veckan då jag insåg att det skulle vara direkt solljus. Tack Google och tack andra fotografbloggare.




Och såhär brukar det se ut när jag ska fota konserter. Det första jag gör är att ställa in ISO't på 1600 och jobbar mig sedan uppåt om det behövs. Efter att ha fotat X antal konserter det senaste året så har jag insett att det krävs minst den siffran, i bästa fall 1000. Speciellt om slutartiden (här 1/160) hamnar på 100 eller mindre. Eftersom band och artister kan röra på sig, i princip hur som och hur mycket som helst, så behöver slutartiden vara så hög som möjligt utan att ISO't sticker iväg för mycket (läs: bilderna blir för brusiga). Detta kan vara tricky om en inte är van, men så länge en håller koll på slutartiden genom sökaren och kan ändra ISO't snabbt så är det no worries. Men jag brukar ha ISO't på minst 1000 i alla fall, då även ljussättning på scenen kan variera trots att personerna står stilla. Men om t.ex. hela scenen lyses upp starkt (sällsynt drömscenario) så kan en ju vara snabb och sänka ISO't. När det gäller bländaren så brukar jag ha den på F2.8 också annars blir det svårt att få till bra fokus på där jag vill ha den. Tror jag aldrig ändrat den under en konsert faktiskt. Och SJÄLVKLART måste kameran vara inställd på serietagning för att vara säker på att fånga den bilden en är ute efter.
 


Sedan fotar jag ju även events ibland och då brukar jag använda ungefär samma inställningar som för porträtt. Okej, det här var nog det jag kan säga om mina kamerainställningar. Är jag tillräckligt tydlig? Har ni frågor kring det är det bara att kommentera här under!






About my camera settings for portraits and concerts. Try the Google translator in the sidemenu!