Om exotifiering & fettförakt, insamling till veganrestaurang, awesome dancemoves, Sverige goes 30-tal och smink för afrosvenskar;





Nu var det längesedan jag gjorde en tipslista om olika saker, som jag ändå gjorde nästan varje vecka förut. Ska ta tag i det där igen, promiz. Med start nu:


Seinabo Sey's sommarprat. Det här är enligt mig årets bästa och viktigaste sommarprat ihop med Saga Becker's. Seinabo pratar om stigmatisering och exotifiering av svarta (← hennes egna ord), Gambia och om kroppen. Om hets, om normer. Dessutom har hon en sarkastisk ton som jag älskar.
Detta inlägg av Chrissy som har bloggen high five livet. 'Jag vet att det är meningen att jag ska hata min kropp. Men jag gör det bara inte, och när du ser den guppa i insjön är den inte något politiskt laddat ställningstagande, den är inte vågad och den är inte modig. Det du ser på är bara lite ljummen hud i vatten.' Sådan jäkla queen.
♦ En text om varför vi måste bojkotta nya filmen Stonewall. VIKTIGT.
♦ Lovisas åtta tips för dig med liten matbudget, som är sjukt bra tips. Jag langade själv ett tips bland kommentarerna jag själv nyttjade när jag gick på CSN och gör fortfarande; att handla komponenter som funkar till flera olika måltider.
♦ 14-årige Ali som varit försvunnen har hittats död vid ett vattendrag. Vilket är hemskt såklart. Men har ni tänkt på hur olika media har uppmärksammat detta jämfört med Lisa Holm? Precis.
Vegan Kök & Bar Göteborg's insamling. Minns ni att jag fotade deras veganbrunch på Fängelset början på året där de testade sin vision och mat med oss göteborgare? Det var succé och de planerar för fullt för att kunna öppna i en lokal i höst men behöver hjälp för att kunna göra inköp, rusta upp lokalen och utveckla produktionen av mat. Så snälla skänk, stort som smått, oavsett vart ni bor. Ps1; lite av det jag filmade och fotade åt dem finns med i deras fina film, Ps2; de söker personal som vill och kan praktisera hos dem. Kontakta dem på Facebook vetja!
♦ 6 fakta om likheterna mellan Sverige idag och Tyskland på 30-talet. Och på det läste jag imorse att SD är Sveriges största parti enligt en ny undersökning. Jag vill köpa en egen liten pytte-ö och stanna där resten av mitt liv.
Svinbra krönika om polisens tips till tjejer att inte springa i löpspår med hörlurar för att undvika överfall/våldtäkt och om hur det förminskar vårt livsutrymme. Jag är så jäkla trött på tips som dessa. När ska polisen tipsa om att inte överfalla/våldta folk?
♦ Detta klipp med en person som har jordens bästa dancemoves EVER. Så sjukt kär i hen och känner igen mig sjukt mycket. Jag måste fria asap.
♦ Daisy skriver superbra om brist på smink för afrosvenskar. 'Det här handlar i slutändan inte bara om smink. Våra hudtoner är inte bara frånvarande på sminkhyllorna utan även i resten av samhället'.
♦ Superviktig text om problematiken att Netflix-serien Sense8 innehar så himla mycket stereotypiska karaktärer. Kan vita bara sluta upp med sådant genast?


Avslutar med en gammal favorit i repris; Nicki Minaj pratar om hur kvinnor kallas bitches när de sätter ner foten, samtidigt som män kallas för bosses. BAM!
 
#1 - Anonym

Du som varit vegan så länge och alltid hittar så himla bra ställen att äta veganskt på: vet du hur det ligger till med glutenfritt veganskt i Gbg? Ska snart dit och är vegan och dessutom glutenintolerant. Smått jobbigt när man ska ut och äta...

Svar: Hallå! Åh glutenfritt är jag tyvärr helt värdelös på (varför är inte allt veganskt det?!). Om jag minns rätt har Old Corner vid SKF i alla fall glutenfria pizzabottnar, då en kompis var glutenallergisk och käkade pizza där haha. Men du, om du har Facebook, sök på gruppen 'Vegan i Göteborg? Vi ordnar lunchträff...'. Den är superbra! Lycka till!
Sister Disco

#2 - chrissy

<3!!

#3 - Anonym

Tack för tipset! :) Pizza brukar man kunna få vegansk lätt och ibland får en t o m lägga på sin egna veganost utan att de anställa tittar snett. Ska definitivt besöka det stället och kolla upp fb-gruppen.