Gender Studies;
Jag nämnde ju här att jag har en ny favoritfotograf. I senaste 'Alla är fotografer' så kom en slideshow från en serie av franska fotografen Bettina Rheims som heter 'Gender Studies' och jag hajade till direkt. Här står det mer om serien, dess syfte och hur Rheims gick från idé till verklighet och vad som inspirerade henne. Men kort och gott: 'Bettina Rheims' body of work Gender Studies, depicts transsexuals, women that have become men, men that have become women and a third gender; those that preferred not to choose a sex and exist as both, adopting a dual identity.'

Det är alltså foton av transsexuella personer. Kvinnor som nu är män och tvärtom, men även icke-binära personer och personer som identifierar sig som både man och kvinna. Nedan är några foton ur serien:




Det är så mycket i detta som tilltalar mig. Både hur kroppen porträtteras, det mjuka ljuset i fotona, de små små färgklickarna, personernas uttryck men allra mest själva idén. För det är så himla behövligt i detta heteronorms-samhälle att människor med andra kön och identiteter än bara man och kvinna får mer plats. Även i fotografibranschen som också befäster vissa gamla normer. Som jag även skrev i inlägget om tv-programmet så har jag fått en tydligare bild i vad för slags fotograf jag vill vara och det är även tack vare Rheims iniativ till 'Gender Studies'. Jag kommer försöka bryta normer i större utsträckning än jag försökt med hittills. För det är så jäkla viktigt.
Och det är mitt jäkla ansvar som fotograf att försöka påverka.






Some photos from the French photographer Bettina Rheims' series 'Gender Studies'. You can read more about it here but to quote: 'Bettina Rheims' body of work Gender Studies, depicts transsexuals, women that have become men, men that have become women and a third gender; those that preferred not to choose a sex and exist as both, adopting a dual identity.'
I really love this and it inspires me a lot to break norms more than I've tried with my photographing. And it's my damn responsibility as a photographer to do this in our heteronorms-society.
#1 - elise

åh, älskar när fotografer tipsar om andra fotografer. så himla starka foton, verkligen!

#2 - jyo

tack för ett bra inlägg, som icke-binär så har jag också sökt detta en längre tid bara för att få känna igen mig och connecta med detta uttryck. bra att du skrev detta med andra ord, nu ska jag se programmet!

Svar: Puss! <3
Sister Disco