Skam;
 
Härmed signar jag upp mig på klubben med bloggare som snackar om norska serien Skam. Men sedan i lördags har jag varit, med reservation för jobb och manifestation, i en total bubbla. Har plöjt alla avsnitt som finns (både på SVTPlay och TV.NRK.no alltså) som en besatt, redan kollat om säsong två en gång samt scrollat igenom nästan allt på deras bloggliknande sida. Jag tänker just nu mest på min födelsedag nästa vecka, jul och Skam. Besatt.

För er som på ett mirakulöst sätt missat hypen så är det alltså en norsk ungdomsserie som handlar om ett gäng som går på gymnasiet utanför Oslo. Låter ju ganska trist, men om vi säger såhär: Den är en blandning av Skins, My So-Called Life och Freaks and Geeks varav de två förstnämnda är mina favoritserier ever vilket med andra ord inte är så konstigt att denna är så fantastisk. Deras liv kretsar kring sociala medier, fester, hångel och sex, relationer på olika sätt, att ty sig till "rätt" kretsar samtidigt som de backar upp sina olika gäng i vått och torrt.
 
Jag är helt säker på att många älskar serien pga en kan känna igen sig så. jäkla. mycket. Hörde någonstans (besatt, åter igen) att manusförfattarna och regissören gjort väldigt mycket research med ungdomar och det märks ju definitivt. För jäklar vad de tar upp så många delar som dels är aktuella oavsett ålder men också som många känner igen när en var lika gammal som karaktärerna. Feminism, flyktingkrisen, sexualitet, grupptryck, alkoholkultur, otrohet, första sexet, hjärtekross, islamofobi och homofobi, social tillhörighet, sexuella övergrepp. Ja ni hör ju, de tar med så himla mycket viktigt. Och fasen vad jag har gråtit genom serien. För den trycker på knappar som berör när en minst anar det.

Och karaktärerna sedan. Jag älskar Sana för att hon är pang-på-ärlig utan att blinka, jag älskar Eva för att hon är så jäkla snäll, jag älskar Chris för hennes one-liners, jag älskar Noora för att hon så ofta kommer med feministiska analyser, jag älskar Vilde för att hon vågar visa sig osäker, jag älskar Isak för att han litar på sin magkänsla och jag älskar William för att.. Ja, varför gör en det egentligen? Säkert för att han påminner om Jordan i MSCL lol. Men Noora är nog min absoluta favorit. Varför? Förutom det jag nämnde ovan -bl.a det här såklart!



Följ strömmen och se Skam, hörrni, bara gört. Det blir fint, nostalgiskt och kul!
(Såg igår att HanaPee hade skrivit ett mer konstruktivt inlägg om Skam än vad jag lyckats göra i min lilla bubbla. Och jag skriver under på vartenda ord.)





Why I think the norweigan TV show Skam (Shame) are so important and great. Try the Google translator!