My vegan & CF skincare;
Okej det är ÄNTLIGEN dags för ett inlägg jag tänkt göra väldigt länge nu men inte orkat om jag ska vara ärlig hehe. Nämligen om min hudvård! Blev ju som många andra frälst av vikten av hudvård förra året, mycket tack vare Kakans podd ofc. Och har nu resulterat i ett bra gäng grejer som tar hand om huden på denna 28-åriga kropp. Vill också börja med att säga att jag har acnehud så alla produkter kanske inte passar för alla! Nu kör vi!

Det här får vi väl ändå kalla en bubblare? Jag insåg att min sminkborttagning '9 to 5' från Lush inte tog bort allt mitt smink så jag gick till Kicks och köpte deras servetter. Och de funkar hur bra som helst??? De är bra pga 1) Tar bort väldigt väldigt mycket, 2) Är prisvärda, 3) Har en lucka så de inte torkar ut. Dock är jag på jakt efter ett micellärt vatten som kan ta bort det allra sista av sminket och det lutar åt en från REN. Spännande!

De produkter jag använder som enbart är avsedda för att återfukta är dessa. En kropp- och handlotion från Lush, dagkräm med SPF 30+ (← ett måste med SPF ok, året runt) från Paula's Choice och läppbalsam från HURRY! Dessa är helt fantastiska, gör precis vad de ska. Det fina med det sistnämnda är att jag fick flera med olika dofter av en kompis i födelsedagspresent 2015. Har alltid med en i väskan och räcker SÅ länge, men har gått ut nu så måste köpa nytt.

Nu kommer vi till serum & (syra)peeling! Denna ovan är ett serum med 1% Retinol från Paula's Choice och mitt senaste inköp till min hudvård. Den är bra för bl.a. anti-aging, acne och pigmentering. Jag köpte en liten till att börja med ifall min hy inte skulle palla den (precis som en syrapeeling nedan). Jag är dock fortfarande osäker på om den gör något för mig, men jag ska fortsätta använda och se!

Ett fuktserum från Lush som heter 'Full of grace' och är helt fan-tastisk! Jag tar denna efter mitt retinol-serum på kvällen, drar den längs ansiktet så den börjar smälta och så gör jag tills jag känns (och ser ut) som smält margarin. SÅ magisk och jag vaknar upp med drömmigt återfuktad hud!

Och till min favoritbebis, syrapeelingen med flytande 2% BHA från Paula's Choice som jag duttar på varje morgon med bomullspad innan min dagkräm. Köpte ju den (har behövt köpa mer ofc) i September och ska nog krävas en pistol mot mitt huvud för att jag ska överge den för den gör MIRAKEL med min acnehy. Om det t.ex. börjar dyka upp lite bölder i ansiktet och jag står i badrummet så är det som att den klappar mig på axeln och 'Madeleine, det här grejar vi vettu, inga problem!' och så är det borta efter ett par dagar. Överdriver ej.

Har jag några masker då? Men självklart! Köpte för ett litet tag sedan 'Cup o' Coffee' från Lush som luktar kaffe (= magiskt) och återfuktar lagom bra. Har dock kommit fram till att lermasker inte funkar lika bra på mig som med andra, men de är ju härliga... Min favorit sedan i höstas är dock denna från Paula's Choice. Precis som mitt fuktserum från Lush återfuktar denna på ett helt sjukt sätt. Svider lite gött och en känner inga torra partier på långa vägar dagen efter eller en stund efter en tagit på den.

Och så avslutar vi med lite mekanisk peeling/scrub! De här köpte jag mest för allmänt njut om jag ska vara ärlig, men de funkar faktiskt riktigt bra. Kroppsscrub och läppscrub från Lush! Den förstnämnda är verkligen kanon för min torra kropp (too much info: Jag blir lätt torr om skinkorna och den här slår bort det på en gång). Läppscrub är en HELT ny grej för mig och nu när det fortfarande är vinter är den så. jäkla. bra. Och luktar godis. Och smakar godis. Jag scrubbar försiktigt läpparna med den och avslutar med läppbalsamet jag skrev om längre upp. Gör ju att död hud försvinner och läppstift blir lättare att applicera och ser bättre ut!


Ja det var väl det. Mitt hudvårdsintresse är faktiskt exakt lika stort som smink och apropå det vet jag inte när jag senast sov med smink. Kan liksom hitta smutsiga servetter på nattduksbordet dagen efter en utekväll, för det finns liksom ingen chans att jag sover med smink längre för då blir det katastrof. Självklart har jag även med mig det mest nödvändiga (servetter, retinol & fuktserum) till assistentjobbet där jag sover över.



Nåväl, hoppas ni tyckte detta var kul och självklart får ni tipsa mig om göttiga produkter! Ett tips om ni är nyfikna på hudvård är att göra Skincity's hudtest som är gratis! De har enormt många märken dessutom.
Inget i inlägget är sponsrat eller ett samarbete. Alla produkter är veganska och ej djurtestat.





Finally it's time for my skincare products! Try the Google translator in the sidemenu!